12.Death of a movie star

Angelica Rylin: Vocals
Daniel Palmqvist: Guitars
Johan Niemann: Bass
Andreas Lindahl: Keyboards
Daniel Flores: Drums

Ofta när man snackar om betydelsefulla personer på den progressiva scenen i Sverige idag, kommer namn som Roine Stolt, Daniel Gildenlöw mfl upp. Ett namn som också ofta nämns med betydande respekt är: Daniel Flores

Otaliga är de band/projekt (Mind´s Eye, Xsavior, Tears of anger, Crash the system, mfl, mfl) som bär denne utmärkte musiker / kompositör / producents signatur. Emellanåt undrar man hur det är möjligt att kunna vara så otroligt kreativ/produktiv, och ändå hålla en så hög kvalitet på de plattor som kommer i en aldrig sinande ström. Denna gång har Daniel satt ihop ett band kallat ”The Murder Of My Sweet”, och vid sin sida har han som så många gånger förut, Johan Niemann (Mind´s Eye mfl) på bas.  Daniel och Johan har som sagt samarbetat i ett antal olika konstellationer tidigare, och är en tight och väl sammansvetsad rytmsektion. Med sig ifrån Crash the system–projektet har han herrar Daniel Palmqvist (gitarr) och Andreas Lindahl (keyboards), samt den nyligen upptäckta vokalissan Angelica Rylin.

The Murder Of My Sweet – Divanity är en sådan där platta som jag hade det jäkligt svårt att komma underfund med, och då handlar det främst om ifall jag gillar det jag hör eller inte.

Text och musik är skrivna tillsammans av Daniel Flores och Angelica Rylin. Musiken är väldigt storslagen och genomarbetad, med stora svulstiga keyboard/stråkarrangemang från Andreas Lindahls känsliga fingrar, samtidigt som Daniel Palmqvists gitarrspel adderar både tyngd och massivitet. Angelica Rylin har en både vacker och kraftfull röst som passar väl in i det musikaliska sammanhanget. Plattan är klanderfritt producerad och mixad av Daniel Flores, och har mastrats av Mats Lindfors (Gorgoroth, Candlemass, Glenn Hughes, Talisman mfl) i Cutting Room-studion, och givetvis låter det kanonbra om plattan med en suverän ljudbild och balans mellan instrumenten.

MEN!!

Det är låtmaterialet som jag har stora problem med att ta till mig!! Visst är det skickligt skrivet och mycket kompetent framfört, men jag får hela tiden en känsla av att det låter som om man har försökt hitta en hybrid mellan Schlagerfestivalens tonspråk och lite tyngre progmetalltongångar, och i mina öron låter det både banalt och ointressant. Har säkert lyssnat igenom plattan ett tiotal gånger och tyvärr kommer jag fram till samma sak varje gång, nämligen samma känsla av ”Melodifestivalsprog”, och jag upptäcker efter ett tag att låten ”Destiny” har skrivits tillsammans med den, inom Schlagerkretsar så välrenommerade kompositören Bobby Ljunggren. Således en mycket tydlig indikation på att jag inte varit helt ute och cyklat i min analys av plattan.

Har i vanliga fall inget emot att blanda tyngd och kraft med melodiösa partier, men då måste det göras på ett bättre och mer varierat sätt än vad man gör på denna platta. En annan sak som ger mig samma ”Melodifestivalsprog”-känsla är att arrangemangen är mycket likartade låtarna emellan, och då också de ibland alltför utstuderade stråkarrangemangen, vilket ytterligare förstärker känslan av massproducerad ”slit och släng”-musik. Likheten i arrangemang gör det ibland dessutom svårt att skilja låtarna åt. Ändå har låten ” Bleed me dry” satt sig ganska så rejält, och jag kan emellanåt komma på mig med att nynna lite förstrött på den, men detta räcker definitivt inte till för att jag ska ta till mig helheten. Det enda som jag tycker hade kunnat rädda upp detta låtmaterialet / arrangemangen, hade varit en ultramaskulin growl/scream-stämma som bryter av mot det emellanåt alltför sockersöta och välpolerade.

Tyvärr kan jag bara konstatera att denna gång når Daniel Flores definitivt inte upp till sin vanliga höga kvalitetsnivå. Det här är absolut inte någon dålig platta, men i min bok går den fetbort, trots den bombastiska avslutningslåten “Death of a movie star” som  jag tycker är en alltför tydlig och lite småbillig flört med Queen-klassikern “Bohemian rhapsody”.

4 / 10