Stockholmsbandet Licence bildades 1980 av sångaren Björn Ström,
och gick till en början under namnet Fridens Epistlar. Efter
diverse medlemsbyten blev sättningen komplett och man turnerade
ganska så flitigt, vilket resulterade i ett skivkontrakt hos
Signatur. Debutplattan ”Högt spel” släpptes 1981 och sålde
riktigt bra, och under en tid var bandet mycket efterfrågat med
flera turnéer som följd.
Året efter släppte bandet, efter att ha bytt till skivbolaget
Leon music, singeln ”Ännu en natt”. Följande år utgavs
bandets andra och sista album ”Inga gränser”, och därefter lades
bandet ner. Björn Ström och bassisten Thomas Axelsson fortsatte
dock tillsammans i ett par bandprojekt kallade Fingerprints och
West of Sunset.
Nu har skivbolaget Zink Music tagit bandet under sina vingar och
ger ut debutplattan ”Högt spel”. Efter att först ha haft lite
problem med att få tag i originalmastern, så blev utgivningen
till slut ett faktum, och genom detta är det första gången som
något av bandets musik ges ut på cd. Av vad jag har fått fram av
promobladet, samt från bandets myspacesida, så är / var bandet
mycket influerade av det tidiga åttiotalets westcoast / Aor-scen.
Detta märks inte minst av killarnas klädval och frisyrer som på
ett nästan övertydligt sätt visar vad det är för musik som
framförs. Ett par av mina arbetskamrater blev mycket oroliga för
min mentala hälsa när de såg plattan ”Högt spel” ligga på vårt
gemensamma kontor, och trodde på fullt allvar att jag hade
börjat lyssna på dansband. Efter en uttömmande förklaring var de
ändå klart misstänksamma, och fick övertygas genom en
provlyssning.
Licence, och framförallt Björn Ström som var den som nästan
uteslutande skrev bandets text/musik, var mycket influerade av
Amerikanska westcoastgiganter som Jay Graydon, David Foster,
Toto, Michael McDonald, Maxus mfl, vilket naturligtvis
avspeglade sig i bandets egen musik. Detta gjorde naturligtvis
att jag blev lite extra nyfiken på detta för mig totalt okända
band, och förväntningarna på plattan blev helt klart ännu högre
när ett välrenommerat bolag som Zink Music är inblandat i
utgivningen.
Vid en första genomlyssning blev jag dock ganska så konfunderad,
och frågade mig om man verkligen menade allvar!!
I första spår ”Delade meningar” är
Airplayinfluenserna så övertydliga att det nästan blir pinsamt.
I refrängpartiet handlar det om en smärre ripoff, då sagda parti
närmast är identiskt med Airplaylåten ”Cryin´ all night”:s
dito. Det är helt ok att ta vara på sina förebilder och
influenser, men att kopiera rakt av, det går bara inte för sig.
Om man ändå ska säga något positivt om låten, så har man
faktiskt lyckats på ett mycket bra sätt med ljud/produktion som
faktiskt är av riktigt hög kvalitet.
Tack och lov är det bara i denna första låt som bandet har varit
ute och kopierat andra bands musik, för på de övriga spåren rör
man sig ganska så ledigt i westcoast / Aor-svängen och tar bra
vara på influenserna och inlemmar dom i sin egen musik, denna
gång utan att bli övertydliga. Rent musikaliskt har Björn Ström
knåpat ihop en samling ganska så högkvalitativa och hyffsat
varierade låtar. Killarna i bandet kan till fullo hantera sina
respektive instrument, och framförallt Jana Perssons
sologitarrspel är av hög klass och Graydon-förebilden hörs
ganska tydligt i hans spel. Som tidigare nämts är ljud och
produktion mycket snyggt hanterade och ligger väl i nivå med
många av de Amerikanska alster som släpptes vid denna tidpunkt.
Efter ett antal genomlyssningar var jag helt på det klara med
att jag faktiskt gillade bandets musik ganska så mycket, medan
jag hade märkligt svårt för de många gånger överpretentiösa
texter som Björn Ström skriver. Att de dessutom sjungs på
svenska gör nog att detta känns / märks extra tydligt. Det går
lättare att ”dölja” ointressanta eller som i detta fallet
övertydliga texter, genom / bakom engelska uttryck, än när man
sjunger på sitt modersmål.
I låten ”Vänliga ord” som för övrigt låter lite Schaffer
/ Electric Banana Band inser jag också en annan sak med dessa
texter som gör mig klart irriterad, och det är att låtarna
innehåller alldeles för mycket ord / text i förhållande till vad
melodin tillåter. Detta resulterar i att Björn Ström i många
sekvenser sjunger på samma sätt som ett ord som blir avstavat
med bindestreck vid ett radbyte. Detta är helt ok i en text som
man läser, men är fullständigt vedervärdigt i en sångtext då
sångmelodin blir helt felfraserad. Resultatet blir någon
sorts hemskt och utdraget ”wailande” som låter fruktansvärt
illa. Detta faktum återkommer på de flesta av låtarna på
plattan, och hans ”sångsätt” i kombination med de
överpretentiösa texterna, gör att helhetsintrycket i många låtar
sjunker något oerhört, och i vissa spår som i förut nämnda
låtar blir det knappt bara uthärdligt. Mycket synd på låtar som
i övrigt håller så pass hög klass.
Som brukligt är, när det handlar om en återutgivning av ett
gammalt alster, finns här också två bonusspår med. Det första är
singelsläppet från 1982 ” Ännu en natt”, och ligger
ganska väl i nivå med övriga spår på plattan. Avslutande ”
Out of control” var singelbaksida på ”Ännu en
natt”, och det faktum att den sjungs på engelska höjer
knappast slutintrycket av plattan, då Ströms engelska uttal
känns ganska så krattigt.
Det sägs vara en stor kulturgärning att återutge ”gamla”
utgångna vinylplattor på cd, men ibland kan det vara en lika
stor kulturgärning att INTE återutge en viss platta, och just en
sådan platta är Licence – Högt spel.
www.myspace.com/licencetribute
3
/ 10
Staffan Vässmar
|