I was gonna tell you tonight
Angels don’t cry
If you love her
House of Love
Don’t ever give your heart away
One more chance

Det är inte alltid så lätt att bedöma ny musik. Att få ett knippe Mp3:or som du ska sätta i relation till något du gillar eller ogillar. Denna gång ska jag bedöma nya PHENOMENA som jag både gillar och ogillar. Första skivan är obestridligen en klassiker och andra skivan snuddade vid att vara lika bra. Tredje skivan kan jag inte på rak arm säga någon låt ifrån och skivan från 2006 var väl någon enstaka låt lyssningsbar.

Med två bra skivor och två mindre bra skivor i bagaget så står PHENOMENA vid ett vägskäl med denna platta. Ska de gå bakåt? Ska de göra en konceptplatta? Ska de göra något helt nytt? Svaret blir att de går bakåt till alla fyra tidigare skivorna och gör en mix av sina tidigare olika sound, en slags ”best of” fast med nya låtar.

För er som inte vet så är PHENOMENA ett projekt som bygger på gästmusiker och gästsångare. Projektet skapades 1984 av bröderna Tom och Mel Galley tillsammans med grundaren för Metalhammer magazine.

Tidigare har Glenn Hughes, John Wetton, Max Bacon förgyllt låtarna som de tilldelats. Framförallt Glenn Hughes fick upprättelse som sångare på första plattan från 1985. På nya skivan har vi namn som Rob Moratti, Robin Beck, Terry Brock, Primal Fear, Chris Ousey och Tony Martin med flera. Alla gör sångmässigt ett mycket bra jobb och lyfter verkligen låtarna till en ny dimension, med ett par undantag, fast då är det mer låtens fel.

Skivan börjar starkt med att blanda Whitesnake med Black Sabbath, en lite tyngre historia med Mike DeMeo på sång. Fortsätter bättre med något som låter som en bångstyrig ”Dance with the devil”, på gitarr återfinns Ian Crichton från Saga och rösten tillhör Rob Moratti som numer också finns i Saga. Därpå följer en snabb bluesrockig låt av modernt snitt. Än så länge har jag inget att invända, PHENOMENA är tillbaka för att visa fansen att gammal är äldst. Då kommer fjärde låten ”Liar” med Tony Martin på sång, och hallelujah vilken låt, och som Tony sjunger sen! Ruggigt bra! Följande låtar är bra och lyssningsvärda men toppar inte den inledande kvartetten med undantag av ”If you love her” som är en lite halvmörk och vaggande suggestiv låt med Tommy Denander på gitarr. Kalas!

Steve Overland fick tyvärr kortaste strået men gör vad han kan med låten. Det räcker dock att höra den en gång och inte mer.

När skivan tonat ut och alla vännerna gått hem så är känslan lite dubbel. De har den goda smaken att bara ha tio låtar på skivan varav minst fem är mycket bra. Min invändning blir att det är lite väl många gästsångare på skivan. Tony Martin och Rob Moratti hade fixat detta ypperligt med ett inte lika spretigt resultat. Fast det är bara gnälligt så därför säger jag det inte…

9/10