Numb (incipit,climax & coda)
Washing out memories
A new life
Lovocaine
Fading Out Pt. III
Phlegethon

Trots att detta är Italienska Kingcrow´s sjunde album har jag aldrig hört talas om dom tidigare. Som så ofta är det komplex neoprogressiv, relativt symfonisk och väldigt Italiensk musik vi pratar om. Tempoväxlingarna är många och låtarna långa med ett flertal intrikata övergångar. Det doftar lite Yes och än mer tidiga Genesis men med en helt annan sång. Diego Marchesi har en ljus, lite spröd röst som berättar texterna till dig som jag saknar på mitt promoex. Som tur är fraserar Diego bra och hans Engelska är efter Italienska mått bra vilket gör det lätt att följa med. Musiken är det svårare att följa med i för det är tvära kast som kräver att man lyssnar noga. Jag är ljuvligt förtjust i Diego Cafollas gitarrer och Cristian Della Pollas keyboards. Han har en stor förkärlek för tangenternas höga register vilket skapar en annorlunda ljudbild men nog finns likheter till sentida Moongarden och mina personliga favoriter, Malombra.

Låtarna är tolv till antalet fördelat på nästan 66 minuter. Det är en omväxlande resa vi bjuds på som ibland blir lite tröttsam mycket tack vare sången som visst är bra i måttliga mängder men nog vore det bra om Diego hade haft ett större register. Hade även sett att Cristian hade använt dom låga, mörka tonerna något mer och när Thundra Cafolla på trummor börjar jazza till det som i "Numb (incipit, climax & coda)" blir det för mycket. Låter det som i underbara "Islands" och "Washing out memories" däremot tycker jag om musiken som tar tid att komma in i.

Sammanfattningsvis är Kingcrow ett intressant om än väldigt Italienskt band och Phlegethon är ett intressant album som säkert kan tilltala dom av oss som gillar den typiska Italienska symfonirocken och/eller neoproggen. Det är lite av en berg och dal bana med några riktiga höjdpunkter men tyvärr även några ordentliga djupdykningar som på det hela taget är ok men inte mycket mer.

5,5/10