12. Coming Home (4:29)
James LaBrie - Sång
Matt Guillory - Keyboards, Bakgrundssång
Marco Sfogli - Gitarr
Ray Riendeau - Bas
Peter Wildoer - Trummor, growl

Då kom så äntligen ett efterlängtat solosläpp.  Sist det begavs sig var 2005 med “Elements Of Persuasion” och partner/låtskrivare då liksom nu är Matt Guillory på keyboard och bakgrundssång. Enligt utsago ville de nu producera en mer aggressiv platta och Labrie beskriver stilen som “Gothenburg Metal” med en del progressiva inslag.

Den nu så populära avarten radiometal är det absolut inte tal om, här presenteras den äkta varan då som sagt med en del progressiva vinklar och jösses vad rätt det blev. En nyhet i Labrie lägret är inslag av avgrunds-growl som exempelvis i inledande One More Time vilket sjöngs av trumslagaren i denna sättning nämligen svensken Peter Wildoer (Darkane). Mer svensk anknytning blir det när mastringen och mixningen görs av Jens Bogren (Opeth, Soilwork, Katatonia, etc.) på Fascination Street Studios i Örebro.

Går vi in lite på ämnet dissekera börjar plattan med högt ”metal” tempo samt skriksång så överraskningsmomentet blev onekligen total J och snart kom Labrie`s stämma in lika bra som i sina bästa dagar, han är ju trots allt stundtals något ojämn. På nästa spår Jekyll Or Hyde fortskrider blandningen av skrik och vanlig sång båda förövrigt av god vigör och fingertoppkänsla dessa emellan. Lugnare inledning kommer med längsta femminuters Euphoric och här känner vi mer igen Labries kompositioner från tidigare soloplatta och projekt.

Trots att albumet går en hel del åt hårdare metal så står melodin alltid i centrum. De individuella prestationerna håller också hög klass som det tekniskt skickliga gitarrspelet från Marco Sfogli och trots att keyboard ofta liksom i Dream Theater som vi nu måste få jämföra med får stå lite i bakgrunden visas här hur viktiga de är för ljudbilden, speciellt i de mera lågtempospåren som nämnda Euphoric och albumets enda ballad Coming Home. Mr Guillory är inte bara en viktig kugge i soundet, låtsnickeriet är också här ett gediget hantverk. Resten av banduppsättningen går heller inte av för hackor för ärligt talat vilken skicklig instrumentalist vill inte var med i lag Labrie?

James Labrie och Guillory har fått ihop ett starkt album med både driv, melodi och varierad karaktär där konceptet inte är unikt men ack så bra. Sången är det bästa jag hört på ett bra tag och ett vinnande tema Göteborgs-Metal med utsvävningar är den röda tråden undantaget balladen tillika slutspåret Coming Home. Ltd versionen innehåller även Jekyll Or Hyde (Demo) och Coming Home (Alternate Mix)

Lagom till andra solosläppet kom beskedet att Mike Portnoy slutar i Dream Theater så varför inte anlita herr Wildoer som sköter sig mer än godkänt både bakom mick samt pukor;) Och slutligen vill jag gärna se den klockrena bokningen till nästa års Metaltown kallad James Labrie!

8/10