|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kamelot - Poetry for the Poisoned (Ear Music/Playground) |
|
|
|
|
|
1. The Great Pandemonium
2. If Tomorrow Came
3. Dear Editor
4. The Zodiac
5. Hunter’s Season
6. House on a Hill
7. Necropolis
8. My Train of Thoughts
9. Seal of Woven Years
10. Poetry for the Poisoned, Pt.I Incubus
11. Poetry for the Poisoned, Pt.II So Long
12. Poetry for the Poisoned, Pt.III All Is Over
13. Poetry for the Poisoned, Pt.IV Dissection
14. Once Upon a Time |
|
|
|
|
|
|
När norsk-amerikanska Kamelot bjuder på nytt är det sällan några
överraskningar numera. Deras mörkt teatraliska, småprogressiva
och melodiska power/heavy metal med symfoniska inslag är alltid
välarrangerad, snyggt tillrättalagd samt välproducerat och
skillnaderna mellan deras släpp är väldigt små även om de
naturligtvis finns. Men frågan är; när slutade bandet att ge ut
musik som berör på ett djupare plan? Jag minns hur jag rös av
välbehag var gång ”The Fourth Legacy” (1999) snurrade i min
stereo för många år sedan men efter det mästerverkat har inte
bandets musik gett mig mer än en axelryckning som mest. Fyra
album har hunnit passera sedan jag lärde känna bandet första
gången och alla har jag riktat min uppmärksamhet mot i hopp om
att få uppleva den där första förälskelsen igen. Men den har
inte infunnit sig och nya ”Poetry for the Poisoned” följer
tyvärr i samma spår. Det är alltså återigen oerhört kompetent
musik där alla får plats att briljera i en kontrollerad miljö.
Gitarristen Thomas Youngblood låter som vanligt sina flinka
fingrar visa vad dom kan i det varierade låtmaterialet och
sångare Roy Khan visar som vanligt prov på en omfångsrik röst
även om han inte känns lika stark som vanligt. Men det är inte
dessa två förgrundsfigurer som gör att skivan faktiskt lever upp
emellanåt. Nej det är de gästartister som medverkar som gör det.
Redan i inledande “The Great Pandemonium” får bandet besök och
då i form av Soilworks Björn Strid. Hans morrande stämma i duett
med Khan och i kombination med lite tyngre trumspel och
österländska melodislingor gör faktiskt detta till något som
skulle kunna anses som något nyskapande i bandets katalog. Efter
det kommer sen power metal-standardnumret “If Tomorrow Came”
innan ett kort intro tar vid och självaste Bergakungen kliver in
i handlingen! I ”The Zodiac” kommer bandets teatraliska och
mörka sound till sin rätta och med Jon Olivas skönt raspiga röst
som motpol till Khan blir detta till en av skivans höjdpunkter.
Nu börjar albumet så sakta dala utför men innan den försvinner
in i ingenmansland så får vi ta del av den medryckande power
metal-låten ”Hunter’s Season” där Gus G (Firewind, Ozzy
Osbourne) levererar skivans klart vassaste gitarrsolo. Efter den
kommer sen balladen ”House on a Hill” som hade fallit pladask om
inte Epicas fenomenale Simone Simons hade gjort Khan sällskap
vid micken. Efterföljande del av skivan håller sen klar
Kamelot-klass men som jag frågade i inledningen; när slutade
bandet att ge ut musik som berör på ett djupare plan?
Gästartisterna räddar som sagt skivans från att bli en rätt så
tråkig historia och hade det inte varit för Jon Olivas
fantastiska insats så hade det inte funnits någonting
överhuvudtaget som rörde upp några som helst känslostormar hos
mig.
Kamelot är som sagt oerhört kompetenta och hantverket är det
inget fel på men dom börjar bli lite väl förutsägbara och det
där lilla extra finns inte där längre i mitt tycke. Dock lär
inte redan inbitna fans bli besvikna för ”Poetry for the
Poisoned” är ytterligare ett album fullt med välsvarvad
Kamelot-metal.
www.myspace.com/kamelot
www.kamelot.com
Betyg: 6/10
Ulf Classon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10.
En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna
|
|
|
|
|