02 Land of plenty 07:34
03 The weight of the knowledge 06:51
04 Dragonfly 08:20
05 Between extremes prelude 2:12
06 Sunrays 6:35
07 The water 5:46

Svenska duon Carl Westholm och Nicklas Flinck kommer här med sin femte CD som (om jag förstått saken rätt) är starkt sammanlänkad med den tidigare plattan ”Insekt”. ”Nymf” innehåller sju spår som fortsätter berättelsen om likheter och olikheter mellan människor och insekter. Även om Carl och Nicklas naturligtvis står bakom låtarna finns väldigt många bidrag från andra musiker på plattan. Här hänvisar man till ett kollektiv som kallar sig ”No Future Orchestra” (NFO) och en ännu mer anonym grupp under namnet ”Other Important Persons” (OIP). Om jag förstått saken rätt så står Carl och Niclas för det mesta vad gäller keyboards, kompositioner och lyrik medan NFO och OIP bidrar med väsentliga förstärkningar i form av stråkar, violiner, diverse blåsinstrument, trummor, körer och gitarr. Allt detta ger tidvis ett mycket imponerande och rent av symfoniskt sound i låtarna. Och ovanpå allt detta ligger så Nicklas Flincks sång med en sångröst som ger Carptree en verkligt unik och egen stil. Man hör direkt att detta måste vara Carptree (om man även lyssnat på tidigare verk).

Jag gillar verkligen vad Carptree har gjort tidigare genom åren och den här skivan är inget undantag. Jag tycker att man i denna platta utvecklat de symfoniska dragen ytterligare och då framförallt de pålagda partierna med kör, blåsinstrument och violiner som finns med i stort sett i varje låt på något sätt. Melodierna är enkla men ändå väldigt fina och den maffiga ljudsättningen ger tidvis sångerna otroligt med luft under vingarna. Just det här draget att inte nöja sig med vad klaviaturer och syntar (inklusive mellotronljudet som också används flitigt) kan åstadkomma utan man lägger här på ytterligare med riktiga körer och symfoniska instrument vilket tidvis ger ett oerhört mäktigt och intressant sound.

Favoriten på plattan är låt nummer två ”Land of Plenty” där melodin och stämningarna sitter väldigt fint. Överhuvudtaget är denna låt ett bra exempel på när Carptrees blandning mellan klaviaturer och övriga instrument plus körer fungerar som allra bäst. Hör exempelvis på det ensamma kompet från orgel och Mellotron-stråken någon minut in på låten (jag älskar det där långsamt vandrande stråkljudet!) som sedan så småningom avbryts av ett lugnare parti med ensamma synt-toner kompat av otroligt stämningsfull kvinnlig stämsång och till sist fullt pådrag med vad som närmast verkar vara full symfoniorkester (framförallt en massa blås) till själva refrängen. Oerhört läckert! Artrock av högsta klass, i mitt tycke.

”Land of Plenty” är väl det verk som lite grand sticker ut på plattan men även övriga låtar är bra. Låten ”Dragonfly” är också värd att kommentera. Mycket fina piano-stämningar som då och då kompas upp på samma sätt med bidrag från körer och instrument-solister i de lite mer intensiva delarna. Här sjunger Nicklas också mycket inspirerat, må jag säga. I flera av låtarna får vi också höra mycket inspirerande moog/synt-solon från Carl Westholm som för tankarna lite till pionjären Manfred Mann.

Skall man säga något negativt så är det att ibland tenderar låtarna att bli lite för snälla och slätstrukna. Dock bara korta partier av dem men ändå så att man nästan tappar lite av intresset. Sen undrar jag lite över insatserna på trummor. De känns inte helt lyckade på alla ställen. Nästan så att man ibland tappar takten vilket är lite synd. Men det är en liten detalj och det gäller bara vissa delar på låtarna.

Carptree har återigen skapat ett högklassigt Artrock-verk och de förtjänar ett mycket bra betyg för detta.

Karl - Göran Karlsson