3. Someone’s Gonna’ Rescue You
4. Love and War
5. Angry World
6. Hitchhiker
7. Peaceful Valley Boulevard
8. Rumblin

Det går inte att anklaga Neil Young för att vara lat precis. Spelar han inte in och ger ut nytt material så släpper han gamla konserter i sin arkivserie eller så pillar han med något miljöprojekt. Alltid är det något och det är ju kul att ens musikaliska favorit är ständigt aktuell trots en över fyrtio år lång karriär. Dessutom har det nyskrivna materialet hållit mycket hög kvalité även om senaste ”Fork in the Road” (2009) var något ojämn. När han nu bestämde sig för att återigen spela in en ny skiva så vända han sig till sin kanadensiske landsman Daniel Lanois (U2, Bob Dylan) för hjälp med inspelningen. Neil hade sett, och uppskattat, klipp på YouTube med Lanois band Black Dub Collective. Ett ganska svårgreppbart band enkelt sagt. De båda gick så in i Lanois studion med planen att spela in en enkel och akustisk skiva. Det skulle vara Neil och hans akustiska gitarr, inget annat. Men Lanois är inte den sortens producent som tar den enkla vägen och frågade strax om Neil inte skulle vara sugen på att köra låtarna på sin elgitarr istället. Genom välpreparerade och noggrant inställda gitarrförstärkare ekade så till slut Neils gamla trotjänare ”Old Black” och Lanois gjorde sitt bästa för att vända och vrida på ljudet. Det hela mynnade ut i en experimentell och mycket vågad skiva som definitivt låter som Neil men så här mycket har han inte utforskat sina musikaliska gränser sedan ”Trans” (1982). På nya albumet ”Le Noise” får vi en ensam Neil som låter gitarren ljuda i flertalet lager i ett distat dån utan varken trummor eller bas som ackompanjerar honom. Till detta har Neil skrivit väldigt personliga lyrik i motsats till de mer nutidsmedvetna och samhällskritiska texter som dominerat på senare tid. Allt resulterar i en naken och karg skiva som på samma gång är både varm och medryckande vilket på så sätt ställer krav på lyssnaren.

Samarbetet mynnade ut i åtta spår och allt är inte en distad gitarrorgie. Nej två av spåren håller sig till ursprungsidén och närmar sig i ”Love and War” och ”Peaceful Valley Boulevard” Neils sjuttiotal med album som ”After the Goldrush” och ”Comes a Time”. Den förstnämnda är helt klart en av albumets starkaste stunder men här finns mycket gott att återkomma till. Inledande ”Walk with Me” och ”Sign of Love” känns var gång som en gemensam elektrisk stöt, riffet i ”Someone’s Gonna’ Rescue You” kittlar mina sinnen var gång och den öppenhjärtiga självbiografin ”Hitchhiker” står ut som ett av skivans bästa spår.

”Le Noise” är inget vanligt Neil Young-album men är på samma gång precis så mycket Neil Young som vi vant oss vid. Det är ju som sagt inte första gången han ger sig i kast med att utforska sina musikaliska gränser. Därför tror jag nog att ”Le Noise” är mer ett album för den inbitne än den nytillkommen lyssnare. Hur som helst är ”Le Noise” är ett riktigt underhållande album som utan tvekan är ett av kanadensarens starkaste på länge.