E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

Gästbok

ArtRock MySpace

 
 

 

 

JOHN LENNON/PLASTIC ONO BAND

SOME TIME IN NEW YORK CITY
MIND GAMES
MILK AND HONEY

 

Redan förra veckan slängde jag iväg min recension på John Lennons och Yoko Onos "Double Fantasy Stripped Down" och såg därmed till att ArtRocks recension hann före de allra flesta svenska media. Men som många av er säkert vet, är det albumet inte det enda "nya Lennonmaterial" som släppts i oktober. Nej, hela post-Beatles-katalogen har remastrats och återutgivits. Här, mina damer, herrar och övriga, kommer mina åsikter om de övriga fyra skivor jag lagt vantarna på hittills.

 

Förståsigpåare brukar hylla "JOHN LENNON/PLASTIC ONO BAND" (1970) som John Lennons (och i vissa fall alla solo-Beatlears) allra främsta mästerverk, för det är ju så himla "rätt" att vara naken, skör och enkel. Fast det är ju inte John Lennons fel att förståsigpåare tycker så, och skivan är utan tvekan fantastisk, sprungen ur Arthur Janovs primalterapi, vilken fick Lennon att öppna sin själ på vid gavel. Aldrig förr eller senare var Johns känslor så brutalt påtagliga. Cynismen i "I Found Out" och "Working Class Hero", rädslan i "Isolation", den uppriktiga kärleken till Yoko Ono i "Love", det psykologiska återuppvaknandet i "God", överallt spritter det av oförställd skaparlusta. Också "Mother" känns väldigt uppriktig i sin saknad efter föräldrarna, men jag får en sur eftersmak i munnen när jag tänker på hur Lennon själv i just den här vevan stack iväg på tusen upptåg med Yoko och inte verkade tänka nämnvärt på lille Julian som längtade efter pappa.

9/10.

 

Två år senare kom "SOME TIME IN NEW YORK CITY". Detta storverk bevisar med vilken självklarhet musik och politik kan vänslas. John Lennons politiska skaldande hade tidigare inskränkt sig till rätt simpel plakatpoesi à la "Give Peace a Chance" och "Power to the People", men här visar Lennon med vilken rakbladsvass formuleringsgåva han var född. Och inte bara han. Nej, även Yoko Ono sopar golvet med alla sina belackare, genom att skapa förstklassigt material såväl text- som musikmässigt. För just musiken är vad som skiljer "Some Time" från lejonparten politikplattor. Ballader, blues, visa och ettrig rock n roll - här finns det mesta av det bästa.

På denna nya version har man återställt bonusskivan med det klassiska livejam John och Yoko företog sig tillsammans med Frank Zappa, och på studioplattan har tack och lov Yokos formidabla "We're All Water" återställts till sin fulla längd.

9/10.

 

En betydligt mildare John Lennon hörs på "MIND GAMES" från 1973. En mer inåtblickande John denna gång, men inte alls för den skull sämre, utan en John som verkligen sätter sprätt på alla sina känslo- och melodikanaler. Eftervärlden minns väl framför allt skivans titelspår. Trist, eftersom "Out the Blue", Hawaii-softisen "You Are Here" och särskilt min superfavorit "Aisumasen (I'm Sorry)" förtjänar största möjliga uppmärksamhet. Och den som tycker att Lennon ska rocka, den får sitt lystmäte i "Tight A$" och avrundande "Meat City".  

9/10.

 

Så kastar vi oss fram till "MILK AND HONEY", utgiven 1984, alltså fyra år efter de hemska skotten på Manhattan och innehållande de inspelningar som John jobbade på så sent som samma kväll han mördades. Det känns som om han inte är riktigt färdig. Flera av låtarna äger demokaraktär (ett par av dem är uppenbart hemmainspelade med trummaskin), och de låtar Yoko lagt till (liksom föregångaren "Double Fantasy" varannan damernas) är inte alls i samma höga klass som Ono-numren från skivan innan. Fast hennes halvt japansksjungna "Your Hands" är väldigt vacker, och när Lennon sjunger "Grow Old With Me" har endast den råbarkade långt till tårarna. 

Milk and honey är förresten New York-slang för vit och asiatisk människa!

7/10. 
 


Några ord om paketering och ljud. Vad gäller omslagen, är de väldigt smakfullt utförda. Glassiga digipacks med text och många bilder. Bilderna gör mig dock förbryllad, då det formligen dräller av bilder på Yoko. OK, på "Some Time in New York City" och "Milk and Honey" ska hon självfallet beredas jämlik plats, då skivorna är hennes lika mycket som Johns. Men på "John Lennon/Plastic Ono Band" och "Mind Games" medverkar Yoko inte alls, så varför dessa bilder? Jag känner en liten fläkt från den gamla DDR-filmen om kommunistmartyren Ernst Thälmann. Den gången var det diktatorn Waleter Ulbricht som besökte filmstudion upprepat för att försäkra sig om att själv vara med i filmen så mycket som möjligt. Får man gissa att Yokos "OK" till dessa återutgåvor innehållit en ödmjuk "förfrågan" om möjligaste exponering av den egna personen? Yoko har ju anklagats för dylikt alltsedan hon och John blev ett par 1968. Den här gången vänder jag på försvararklacken och sällar mig till kritikerna.

Och ljudet? De här plattorna har alltid låtit kanon. Inte minst den egenproducerade "Mind Games" lät utsökt redan på min sunkiga monoskivspelare hemma i pojkrummet. Så några megaskillnader är inte att vänta.

Vidare gjorde jag en jämförelse mellan denna "Some Time" och den remix som gavs ut 2005, och kan inte direkt säga att den nya låter bättre. Fylligare måhända, men instrumenten går fram bättre på den äldre versionen. Så det är väl upp till den egna smaken, vad man föredrar.

...men "Imagine", "Walls and Bridges" och "Rock n roll" då? Dem kompletterar jag med, kära läsare, så fort de är i min ägo!

 

Daniel Reichberg

 

 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna