8. Meltdown
9. Get Off
10. Human Waste
11. Grace of Yesterday
12. Reincarnation
13. To Hell With You

Unga svenska rockband med en lovande framtid finns det gott om och nu sållar sig även stockholmsgrabbarna i The Unisex till den skaran. De må redan ha släppt ett album innehållandes demosar men jag skulle tro att det är nu, med nya albumet ”Firesoul”, som det kan komma att hända grejer. Jag faller inte pladask för deras poppiga rock men jag kan utan problem se att det finns en rätt så ljus framtid om de bara jobbar tillräckligt hårt. Hur som helst kan jag personligen tycka att ”Firesoul” innehåller för många spår som liknar varandra och även känns smått ointressanta. Dessutom gillar jag heller inte de Coldplay- och Radiohead-vibbar jag får emellanåt men bortsett från det så finns här en del riktigt njutbara stunder även för mig. En del The Stone Roses går att skönja vilket inte är fel men allra bäst är bandet då de helt respektlöst ger sig i kast med att låta som The Soundtrack of Our Lives. I spår som titelmelodin, ”Lost in Translation”, “Do What You Want” och “Grace of Yesterday” ger dom sig på att lira göteborgarnas storslagna rock. De når inte riktigt ända fram dock men det gör inget för även om det storslagna är lite mindre storslaget och sångaren Jonas Linde knappast är någon Ebbot Lundberg så lyckas dom i viss mån få till samma dramatik och sväng. Kan möjligen Soundtracks egna Kalle Gustafsson ha något med det att göra mån tro? För om jag fattat det rätt så har han suttit vid inspelningsbordet ihop med Jonas och Kalle från Bad Cash Quartet och tillsammans har det gjort ett strålande jobb med bandets sound.

The Unisex må vara lite för poppiga och slätstrukna emellanåt för min smak men när de tuffar till sig och rockar på så är inte jag den som klagar. Snarare tvärtom. Det skulle förvåna mig om vi inte snart börjar höra mer om dessa stockholmsgossar som uppenbarligen både har sinne för snygga melodier och effektiva refränger.