3. Apple Hotel
4. I 'm A Stone
5. Focus
6. Blue Blues
7. Take What's Yours
8. Wrecking Ball

Jag placerade The Crystal Caravans självbetitlade debut som nummer tio på min årsbästalista förra året. Jag vill härmed be om ursäkt för detta. Skivan har nämligen växt något monstruöst och tillhör några av mina absoluta favoritplattor just nu så en högre placering hade den varit värd. Därför är det extra kul att Umeågrabbarna redan är aktuella med en uppföljare, som dessutom verkar kunna växa förbi sin föregångare.

Musiken på nya plattan ”Against the Rising Tide” sattes under två veckor i somras och alla instrument spelades in samtidigt för att bibehålla livekänslan i musiken. Ett grepp jag tycker fler band skall ta till för allt blir oerhört mycket mer levande på det sätt och The Crystal Caravans musik är allt annat än likstel. Musikaliskt rör dom inte om speciellt mycket i sin sjudande rock’n’roll-anrättning om man jämför med debuten men det känns som dom istället för att utveckla sin retrock nu försökt spetsa till den och genom det gjort den ännu bättre istället. ”Against the Rising Tide” känns helt enkelt lite vassare än debuten och känslan att den kan växa lika mycket med tiden är överhängande.

Bandet lutar sig fortfarande tryggt mot sina förebilder från det gyllene sjuttiotalet så som Captain Beyond, Uriah Heep, Grand Funk Railroad, Deep Purple MkIII och MkIV och naturligtvis Jefferson Airplane. De The Doors-inslag som jag fann på debuten är mindre till antalet nu men är istället än mer påtagliga. Som i tillexempel tunga ”Focus” samt i avslutande ”Wrecking Ball” vars speltid snurrar upp över åtta minuter och visar upp bandets med episka verk så här långt. Helt klart två av albumets höjdpunkter för min del. ”Against the Rising Tide” är en enda lång vitamininjektion. Ett perfekt motmedel mot deppighet för man blir oerhört glad av musiken och sitta still kan du bara drömma om. Älskar du sextiotalskryddad sjuttiotalsrock i ett härligt tempo så är definitivt Kristallkaravanen någon att kolla upp. Ett av Sveriges klart bästa band just nu.

Jag är försiktig med betyget dock. Med stor sannolikhet kommer skivan att växa ytterligare de närmaste månaderna precis som debuten gjorde så nian i betyg är inte långt borta. Sen vill jag avvakta till jag inhandlat den fysiska skivan. Återigen är nämligen de ljudfilerna som vi recensenter fått ta del fullständigt undermåliga. Skivans hela potential går nämligen inte att uppleva då det man får att tycka till om låter som det spelats in på ett uttjänt kassettband från åttiotalet. Ännu en gång finns det bara en förlorare och det är tyvärr artisten.