7. Skeletto Lounge
8. Underdog
9. Rise Above
10. All Systems Go
11. When God Looks Away
12. Interstate

När Borlängegrabbarna i Stonewall Noise Orchestra släppte sin andra platta ”Constants in an Ever Changing Universe” för några år sedan föll jag pladask för deras ökenrock. Coola Kyuss-riff blandades med Monster Magnet-sväng som emellanåt spetsades till med Audioslave-vibbar och Spiritual Beggars-groove. Skivan har allt sedan dess varit ett ofta återkommande inslag i stereon här hemma så när uppföljaren ”Sweet Mississippi Deal” nu är här så är förväntningarna stora. Jag måste tyvärr säga att även om jag gillar det jag hör så känner jag mig aningen blåst på konfekten. Visst fasen svänger det ordentligt emellanåt men det släpande Kyuss-sväng som jag förväntade mig uteblev. Istället är det ersatt med än mera Monster Magnet-groove och i viss mån lite Soundgarden-inslag samt en hel del Black Sabbath.

Inledande ”Black Cat Bone” är helt klart albumets absoluta höjdpunkt med ett härligt tempo och cool refräng. Bandet nyttjar sig även här lite av det svenska språket vilket jag tycker passar dom alldeles ypperligt. Även spåret efter, ”The Showdown”, är upplyftande med sina flirtar med Monster Magnet. De fortsätter att flirta åt det håller flertalet gånger vilket inte gör någonting men det blixtrar inte till så som man kanske hoppats på. Blixtrar till gör det inte heller i den för bandet lite udda ”One Hundred” som på ett blytungt sätt för bandet in på doom-stigen, kul men inte speciellt spännande. Avslutningen på plattan är dock klart upplyftande med spår som tillexempel småbluesiga ”Skeletto Lounge”, tempohöjaren ”Rise Above”, Fu Manchu-passningen ”All Systems Go” och avslutande ”Interstate” vars spanska trumpet får mig på ett fantastiskt gott humör!

”Sweet Mississippi Deal” är inte dålig, tvärtom, här finns massa härligt tunga rocklåtar att upptäcka men jag känner mig splittrad, ungefär som mitt helhetsintrycket av musiken. Jag hade förväntat mig något helt annat men samtidigt så låter det ju exakt som Stonewall Noise Orchestra skall göra. Jag märker dock att varje låt växer för var lyssning så har man bara lite tålamod så kan ”Sweet Mississippi Deal” säkert komma att bli ett nästan lika frekvent inslag i stereon som sin föregångare.