5. Not Fragile (Bachman-Turner Overdrive)
6. On Fire (Van Halen)
7. Pounding Metal (Exciter)
8. Destroyer (Twisted Sister)
9. Psychotherapy (The Ramones)
10. Snap Your Fingers, Snap Your Neck (Prong)

Då var det dags för de amerikanska dödsmanglarna i Six Feet Under att presentera lite gravplatsklassiker igen. Konceptet går ut på att spela in kända låtar på nytt och försöka klä dom i bandets primitiva death metal-skrud men ändå inte avvika för mycket från originalet. Detta resulterar allt som oftast i att originalet fått sig en rejäl makeover då de feta gitarrerna och Chris Barnes avgrundsgrowl gör att det ibland låter hiskeligt konstigt – och kul för den som uppskattar udda covers så klart.

Volym ett i serien bestod av ett gäng rätt så väntade låtval medan tvåan i serien utgjordes av hela AC/DCs ”Back in Black” album. Det sistnämnda är ett grepp jag tycker passade bandet bäst och det är även den skivan som jag återkommer till mest i bandets diskografi. Nu på del tre så har bandet gått tillbaka till att blanda och ge bland de artister man väljer att tolka och resultatet blir inte riktigt så kul som man skulle kunna tro. Med blytungt distade gitarrer och Barnes gutturala growl så både lyckas och misslyckas bandet. Sämst blir resultatet när de ger sig på Mercyful Fates ”A Dangerous Meeting” där avsaknaden av King Diamonds teatraliska sång blir total. Men här finns naturligtvis roligare stunder som Van Halens ”On Fire” som bidrar med lite fart och Exciters ”Pounding Metal” som här blir bättre än originalet. Allra bäst tycker jag amerikanerna lyckas med att kombinera punkens glada attityd med dödsmetallens grova sång i The Ramones ”Psychotherapy”. Även versionen på Prongs ”Snap Your Fingers, Snap Your Neck” bör nämnas i samma sällskap som de positiva åsikterna.

Detta är, som oftast med coverplattor, en rolig parantes för den som uppskattar konceptet. Originalet är ju alltid originalet om man säger så. Men Six Feet Under har hittat en bra nivå på hur de återger musiken och lyckas faktiskt i viss mån sätta sin egen prägel på kalaset. Nästa gång skulle jag dock helst se att bandet ger sig på att återigen återge ett helt album som tillexempel Black Sabbaths ”Sabotage” eller varför inte någonting med Motörhead?

Betyg: 5/10