5. A Girl Like You
6. I Need Some Time
7. Oh!!
8. That's the Point
9. Miss Know Well
10. ...South America

Att den svängiga kvartetten Burn från Göteborg kommer att bli jämförda med The Hellacopters nu när deras fullängsdebut når skivdiskarna är något de kommer att få lära sig att leva med. På ”Rock Royale” återfinns nämligen en hel del av det som gjorde Hellacopters till ett av Sveriges starkaste rockakter genom tiderna. Men att enbart placera Burn i Hellacopters-facket är inte rättvist för här finns mer än så att gotta sig åt. Det mesta av det bästa från sjuttiotalet ryms i ljudbilden och band som Kiss samt Alice Cooper framstår som de främsta inspirationskällorna. Men här finns även en poppigare ådra som i tillexempel inledningsspåret ”C'mon C'mon”s, refräng. Det är även det spåret, ihop med ”My Band”, som för tankarna mest till tidigare nämnda Hellacopters. Men för att fortsätta med olika jämförelser så kan man nämna ”I Need Some Time” som för tankarna till en annan Göteborgsorkester i form av The Soundtrack of Our Lives och i ”A Girl Like You” så gör dom snyggt om australiensiska Jets riff från ”Are You Gonna Be My Girl” till sitt eget. Skivans höjdpunkt är dock Turbonegro-drivna ”Oh!!” som ståtar med gäster som Peter Dovling (The Haunted och även producent av detta album) på sång och Tomas Silver (ex-Hardcore Superstars) som levererar ett gitarrsolo.

Burn har tillsammans med herr Dolving skapat ett modernt men ändå sjuttiotalsorganiskt sound vilket passar den skramliga och småbluesiga musiken på ”Rock Royale” riktigt bra. Det känns inte tillgjort på något sätt utan dom framför sin musik på ett avslappnat och lekfullt sätt vilket höjer intrycket en nivå. Men att kalla ”Rock Royale” för revolutionerande eller nyskapande är att ta i men att det är en oerhört trevlig rock’n’roll-platta med fina riff och utmärkta melodier råder det inga tvivel om.