Disk 2
1) Apus Apus
2) Two Glasses
3) The Slave Ship- Part 1: Zong: Searching For Prey
4) Part 2: Harbour Lights
5) Part 3: Mercy

Progrocken är stark nu i Norge och här kommer ännu en ny release inom denna genre. Från Trondheim kommer Morild, ett relativt nystartat band (började 2007) men flera av medlemmarna har ett långt musikaliskt förflutet.

Deras debutplatta är lång - en dubbel-CD med 11 låtar med en total speltid på uppemot 100 minuter (flera av låtarna över 10 minuter långa). Så det var ett rätt så mastigt jobb att ta sig igenom. Men helt klart är att verket har flera högkvalitativa ingredienser som attraherar oss som har preferenserna i 70-talets progressiva rock. Här finns influenser av framför allt Camel, Mike Oldfield, Jethro Tull och Bo Hansson men även av irländsk folkmusik och till och med av mina tyska favoriter Grobschnitt(!). Musiken är i huvudsak av det lugna och filosoferande slaget där man långsamt bygger upp en melodisk berättelse med olika teman. Blandningen är ungefär 50/50 av instrumentala och vokala partier.

Plattan har en viss dominans av klaviaturer. Särskilt framträdande är orgelspelet. Hammondorgeln finns med på nästan alla låtar och ofta tillsammans med flöjt vilket är väldigt tjusigt och för tankarna till Camel. Exempelvis tredje låten på CD 2 ”Part 1: Zong-Searching for prey” har ett läckert mellanparti med just orgel och flöjt. Men det finns flera andra liknande partier. Fast ibland ändrar musiken lite karaktär och för tankarna till Bo Hanssons musik. Jag tänker då särskilt på inledningslåten på CD 2 ”Apus apus” . Riktigt feta och fläskiga orgeltoner!

Favoritspåret är nog låt 4 på CD 2 ”Part 2 – Harbour lights” som både är melodisk och instrumentalt mycket vacker. Återigen härligt spel på flöjt och orgel fint ackompanjerat av ett inspirerande basspel. På slutet låter det också mycket Mike Oldfield över det hela. Även låten ”Early this morning – Christmas song” påminner mycket om de oerhört vackra låtar som Mike Oldfield ibland presterade.

Men tyvärr finns det även en del att anmärka på för denna debutplatta. Dels märker man av vissa problem i timingen mellan musikerna på några partier. Sen måste jag också påpeka att vokalisten inte alltid sjunger så tonsäkert som man kanske skulle önska. Det här behöver ju inte vara negativt. Vi har ju ett typexempel i tyska Grobschnitt där vokalisten Wildschwein sannerligen glider bra mycket på tonerna ibland men ändå lyckas få det att låta bra. I Morilds fall kanske det kan bli något liknande men här gäller det att se upp så att det inte glider över i falsksång. Faktum är att den lugna sången ”Blackbird’s lullaby” påminner oerhört mycket om ”Ernie’s reise” från Grobschnitts mästerverk ”Rockpommel’s Land”. Tjusigt men ändå på gränsen till falskt.

Ett annat litet problem som jag vill peka på är gitarristen som inte alltid lyckas så bra i sina soloambitioner. Detsamma kan gälla organisten emellanåt. Ett par av moog/synt-solona är kanske inte så lyckade.

Men trots dessa problem så vill jag ändå lyfta fram den behagliga och sköna känslan som förmedlas i verket och som jag tror kan tilltala många. Så man skall nog ha överseende med vissa skavanker för huvuddelen av låtarna är riktigt njutbara. Som ni kanske redan förstått så tycker jag att CD 2 är klart bättre än CD 1 vilket kanske är lite märkligt för en debutplatta. Låt-trilogin här om slavskeppens tid är riktigt bra och det är klart man får associationer till Camels ”Harbour of tears” (även om den senare handlade om emigrantskeppen från Irland till Amerika och inte om slavhandel). Alltså – en platta som helt klart rekommenderas till fans av Camel, Mike Oldfield och Bo Hansson. Den norska progvågen är bara att applådera!

Betyg: 7 av 10