2009 års stora skräll i prog-världen var nog återföreningen av
superprog-gruppen Transatlantic med Neal Morse (ex-Spocks Beard)
på sång och keyboards, Roine Stolt (The Flower Kings) på sång
och gitarr, Pete Trewavas (Marillion) på sång och bas och Mike
Portnoy (Dream Theater) bakom trummorna.
Efter två makalöst bra plattor (”SMPTe” från 2000 och
”Bridge Across Forever” från 2001) och tillhörande storstilade
live-spelningar så var
nog fansens
förväntningar skyhöga på den nya plattan. Även undertecknad
väntade med spänning men av någon anledning tog det sin tid för
mig att verkligen komma åt att lyssna efter att ha fått plattan
i min hand.
Det innebar att jag hann höra många omdömen om den nya plattan
dessförinnan och
jag hann
även läsa en del recensioner. Det var rätt så blandade omdömen
som
jag fick höra och därmed tog jag mig an lyssningen med viss
beredskap för att bli besviken.
Men
– det är bara att säga direkt att denna beredskap var onödig.
De här fyra musikerna skapar uppenbarligen en sån kreativ miljö
tillsammans att inget egentligen
kan
misslyckas.
Det har funnits många supergrupper genom åren men frågan är om
det har funnits en mer lyckad sådan än Transatlantic.
Det här luftskeppet flyger med raketmotorer! Fram och tillbaka
över Atlanten dessutom och i loopingar och rollar om vartannat!
För att bli mer konkreta tar vi och tittar först på själva
huvudakten
– det 77 minuter långa verket
”The Whirlwind” på CD nummer 1. Måste då säga att jag beställde
versionen innehållande även en bonus-CD med ytterligare material
(mer om detta senare). I sann prog-anda är det här ett
sammanhållande verk men uppsplittrat i ett antal delar (12
stycken). Helt i strid mot
alla kommersiella regler (d v s att försöka fånga lyssnaren
direkt med lättsmälta låtar) börjar plattan med en
intensiv
nästan 7 minuter
lång
instrumentell inledning där musikerna
snabbt
och intensivt
drar igenom ett antal av de musikaliska teman som
kommer senare
i mer utförlig version. Det här är komplicerat och tar många
genomlyssningar innan det sitter så det här anser jag är väldigt
vågat av bandet. När sen sången börjar så är det Roine som får
äran att inleda men sen tar Neal över i de flesta av de kommande
passagerna.
Faktum är att jag
dock
inte riktigt tänder till på de inledande
tre spåren. Det är inte förrän spår nummer fyra
”A man can feel”
och spår nummer fem
”Out of the night”
som jag känner att
–
”Nu sitter det”! Kul också att det är Roines sång som
framförallt
sticker ut här och visst känns inflytandet från The Flower Kings
sätt att arrangera låtar.
Roines sångpartier på plattan tycker jag rent allmänt är
alldeles utomordentliga och kanske är
”Out of the night” allra bäst i det hänseendet.
Här hjälper dessutom Pete Trewavas till väldigt fint med sången.
Den sistnämnda låten är
faktiskt
vansinnigt
fin och har väldigt mycket positiva Yes-influenser. Roines sätt
att spela gitarr här bär väldigt mycket
spår av Steve Howes karaktäristiska stil liksom Pete Trewavas på
liknande sätt inspirerats av Chris Squire virtuosa basspel.
En riktig höjdpunkt på plattan.
Sen fortsätter otroligt nog plattan på nästan samma höga nivå
med låt efter låt. Men nu tar Neal Morse över mer och mer som
låtdrivare. På den monumentala låt
6
”Rose Coloured Glasses”
sjunger han väldigt bra och slutet är mäktigt både sångmässigt
och instrumentellt. Därefter kommer en väldigt fin i huvudsak
instrumentell låt
-
”Evermore”
-
som inleds med
några fina pianoackord som avlöses och avbryts i flera sekvenser
med lite jazzrockiga partier och den fortsätter sen in samma
sköna svängiga stil. Spelglädjen lyser högt och man myser
verkligen. Härligt trumkomp från Mike Portnoy inte minst.
Efter ett litet bakslag i låt nummer 8 (mer om detta senare)
kommer sen en riktig godbit i låt nummer 9
”Lay down your life”.
Fantastisk fin sång av Neal Mose i refrängpartierna (härligt
sent 60-tals eller tidigt 70-talsinspirerat
sound) men framförallt ett imponerande instrumentalt
arrangemang. I ett långt parti av låten hör vi ett snabbt
och upprepat
räknande av toner (ungefär
–
”1,2,3,4,5,6” och sen om
och om
igen)
på keyboards (mellotron?) men efterhand som det går vidare
märker man att räknandet faktiskt kommit ur takten som för
övrigt drivs säkert av Mike Portnoy. Men det låter bra trots
allt!? Och efter en stund är man tillbaka i fas igen.
För att bara ytterligare en stund senare komma ur takt återigen.
Jag bara frågar mig: Hur sjutton kom de på det här och hur
lyckades de få det njutbart? För det är det verkligen. Det här
vittnar om stor musikalisk fantasi och
kreativitet.
Låt nummer 10
”Pieces of Heaven” är en typisk Roine Stolt låt och kunde varit
hämtad
direkt
från The Flower Kings nästa platta. Lite kul är det Gentle
Giant-inspirerade mellanspelet i mitten av låten.
Låt 11
”Is it really happening?” är skivans stora filosofiska låt med
tankar kring vad som egentligen hände under exempelvis
terrorattacken 11 september 2001. Det var verkligen ofattbart
och denna sköna långsamma låt (åtminstone
i inledningen) reflekterar över detta. Efterhand accelererar
låten i
ett crescendo av toner och rytmer där framförallt Mike Portnoy
briljerar bakom trummorna. På slutet sker sen en makalös duell
mellan keyboards och gitarrer upp on ner i snabba skalor och i
ett allt ursinnigare tempo. Briljant! Sen kommer då
avslutningslåten
”Dancing with eternal glory” som en typisk episk melodiös
historia som sitter som gjuten som just en avslutningslåt för en
platta från Transatlantic. Kanske
dock lite trivial och
lite sliskig men ändå en fin melodi och Neal sjunger återigen
väldigt bra. Sliskig eller ej men refrängen sätter sig och man
kommer på sig själv med att sitta och nynna den då och då under
lång tid efteråt.
Och naturligtvis avslutas låten med ett pampigt symfonimässigt
slutackord som bara långsamt klingar ut.
Magnifikt!
När jag nu börjar närma mig slutomdömet för plattan så skulle
jag
egentligen
vilja göra som en konståkningsdomare, nämligen ge ett betyg för
det tekniska genomförandet och en för
det konstnärliga
innehållet. Men i mitt fall skulle det då vara ett
separat
betyg för det musikaliska innehållet (som
definitivt
får toppbetyg) och ett för själva kompositionen och storyn. Där
är jag nog tvungen att dra ner betyget och det beror (tyvärr) på
att Neal Morse lyckats få in alldeles för mycket av sitt
missionerande kristna budskap i sångtexterna.
I ett antal år har jag tyckt att jag stått ut med det på flera
av hans
utomordentliga soloplattor (karln är ju otroligt produktiv) men
här är det flera gånger klart över gränsen för vad jag tycker
jag står ut med.
Bara ett exempel: I låten
”Set us free” kläcker han ur sig följande fraser:
”Look at the people tossed in turmoil in the street,
Satan-like lightning falling down,
The un-Godly world is like a vicious troubled sea
It feels like our ship is sinking down”.
I min värld har jag svårt att förstå en sådan världsbild
i en modern tid
även om jag naturligtvis
måste respektera
att en religiöst övertygad människa kan ha
den.
Ett annat
missionärsexempel är
naturligtvis
den så uppenbara kristna lovsången till Jesus i slutlåten.
Min åsikt är att religion är en ytterst privat sak och
religiösa budskap får inte prackas på andra icke-troende i
orimliga doser. Här är man farligt nära gränsen vid flera
tillfällen. Med risk för att bli kallad hädisk anser jag att
detta är ett negativt drag hos denna annars helt fantastiska
platta.
Jag köpte ju som sagt även varianten med en bonus-platta med
ytterligare några egna låtar samt ett antal covers (framförallt
låtar som tidigare spelats live). Även denna extra-CD är mycket
hörvärd. Bland de egna
extralåtarna vill jag lyfta fram den första här under titeln
”Spinning”.
Det är ytterligare en mycket Yes-inspirerad låt som är mycket
njutbar. Fin sång av Roine och på slutet
ett härligt parti med komplicerade taktbyten och härligt
trumspel av Mike Portnoy tillsammans med mycket fint spel på
orgel av Neal Morse.
Ja, det är faktiskt värt att lyfta fram hur bra Neal är på
klaviaturerna förutom att
han
stå för väldigt mycket av kompositionerna. Bland cover-låtarna
så måste man framförallt nämna den mycket fina versionen av
Procol Harums
”A salty dog”
– en personlig favoritlåt från detta
underbara
band.
Pete Trewavas sjunger otroligt fint och hela bandet får till en
kanonversion av denna låt. Kul är också att höra deras version
av Genesis
”The return of the giant hogweed”. Helt OK men egentligen
oefterhärmlig.
Alltså, som ni nog förstår är det här rent musikaliskt en
makalöst bra platta.
Man kan enkelt säga att ni kan ta denna platta, glömma allt
annat under en månads tid och helt ägna er åt att lyssna in alla
olika turer och kompositioner på plattan. Så mycket material
finns det att man helt enkelt blir alldeles matt.
Och ändå lyckades man spela in det under bara ett fåtal veckor
på våren-försommaren 2009. Det vittnar om otrolig
professionalitet och en verklig kärlek till den här sortens
musik.
Tack för att ni orkade och för att ni dessutom orkar dra igång
en världsturne under sommaren 2010. Tyvärr hedras inte Sverige
av ett besök men
ändå finns spelningar inte alltför långt bort så det är
sannerligen något att fundera på. Glädjande är också att Daniel
Gildenlöv från Pain of Salvation återigen kommer att hänga med
på turnen som en extra musiker.
Snacka om super-super-grupp på scenen!
www.myspace.com/transatlanticprog
www.transatlanticweb.com
Betyg: 9/10
Karl-Göran Karlsson
|