7. Tramps & Thieves
8. I Don't Love You Anymore
9. Turn Away
10. 7 O'Clock
11. Whippin Boy
12. Sex Party

Det engelska bandet The Quireboys bjöd mig på en hejdundrande rock’n’roll-fest på Sweden Rock i somras. I kombination med ett lagom alkoholintag för egen del, perfekt ljud och en engagerad publik så gjorde bandet allt vad dom kunde för att ge oss valuta för pengarna – och det fick vi! Så nu när chansen kom att få ta del av ett livealbum kombinerat med en DVD med bandet så tvekade jag inte en sekund. Tyvärr fick jag väl kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på.

”Live in London” är en ljud- och bildupptagning från The Marquee Club i London daterad till 2004 då The Quireboys agerade förband till Thunder på den så kallade Monster of Rock-turnén. Bandet gör definitivt inget fel här utan det är kvalitén på framförallt DVDn som jag hittar anmärkningar på. Ljudet är acceptabelt på både formaten men en grynig bild som ständigt skiftar mellan färgbild, överexponerade färger och någon form av gråskala blir ihop med diverse bildeffekter bara störande istället för förskönande på DVDn. Med tanke på lokalens storlek, eller bristen på storlek rättare sagt, så ligger antalet kameravinklar på en helt okay nivå och klippningen är godtagbar men i det stora hela så får man känslan av att det här är en lågbudgetinspelning.

Men det är tur då att bandet är på hugget inför hemmapubliken och sångare Spikes hälsningsfras "We're the Quireboys and this is rock’n’roll” kunde inte ha varit mer träffande. Det är öppna spjäll direkt från början och tidigare nämnda Spike är en naturlig scenpersonlighet. Övriga i bandet gör vad dom ska men briljerar inte direkt. Lite kul att notera dock är att Jason Bonham (som ärvt sin plats i Led Zeppelin) hanterar trummorna i denna uppsättning av bandet.

Jag såg av en händelse på The Quireboys MySpace-sida att bandet fördömer denna utgåva. Dom har ingenting att göra med utgivningen av denna CD och DVD och vill således inte att fansen köper den. Lite synd för även om det inte lär blir någon storsäljare så lär den i alla fall attrahera hardcore-fans till bandet men någon långkörare hemma hos mig blir det inte tyvärr.

Betyg CD: 5/10
Betyg DVD: 5/10