5. Laments of the Destroyed
6. Ambience of the Dead
7. The Womb of Disease
8. Welcoming Worms
9. A Cursed Seed in the World
10. The Adversarial Incentive within All

Sverige bör räknas till världseliten inom black metal, strax efter Norge så klart. Stockholmska Valkyrja har en bit kvar till just denna elit än men visar här på nya ”Contamination” att de minsann kan bli en kraft att räkna med i framtiden. Utvecklingen från debuten ”In Invocation of Demise” är påtaglig om än inte revolutionerande och visar upp ett band som vet vad de håller på med. Dom visar upp en spelskicklighet som är nödvändig för att kunna hävda sig i en tätbefolkad genre men låtskriveriet har ännu inte riktigt blommat ut. Ljudlandskapet de skapar är ödsligt kallt och dunkelt svart. De målar upp en misantropisk dystopi där karga berg och mörka skogar byter av varandra. Tunga riff och ödsliga melodier skapar tillsammans med hypersnabba baskaggar och blixtrande blastbeats en hotfull ljudbild som får mig att dra vissa paralleller till norska band som Taake och i viss mån Immortal. Så långt gör bandet allt rätt. Den avskalade och något kalla ljudbilden passar bandet perfekt men det var ju det där med låtarna. Under den knappa timmen som skivan snurrar på så finner jag få om någon låt som sticker ut. Vissa partier, som när bandet låter trummorna skena iväg samtidigt som gitarrerna tungt tuggar på, är oerhört sköna. Men så är det också den typen av svartmetall som jag gillar bäst. I det stora hela är detta ingen dålig black metal-platta. Den känns bara lite ointressant i längden. Valkyrja visar dock upp sig på ett sätt som borde få en och annan svartmetallare att höja på ögonbrynen och våga sig ut ur mörkret för att införskaffa ”Contamination”.