9. Deep Holy Water
10.Twang Town Blues
11. Days of Wine and Roses
12. Better than This
13. When Did It Get So Easy (to Lie to Me)
14. We’ve Got It Goin’ On

Jag skall börja med att villigt erkänna att min koll på Jason and the Scorchers är något begränsad. Inte för att jag inte vet vilka det är. Jag älskar bandet. Nej grejen är väl den att Jason and the Scorchers karriär är lika lång som den är brokig och därmed svår att sammanfatta och få grepp om. Bandet drog igång sent sjuttiotal och har allt sedan dess uppträtt i olika former och konstellationer och även om den musikaliska inriktningen alltid har varit den samma så skiftar det lika mycket där. Bandet har aldrig riktigt försvunnit men livstecknen från gruppen har varit sporadiska de sista åren men då främst på livesidan. Men nu så! Efter att Jason Ringenberg roat barn med sin musik som Farmer Jason ett tag så är det nu återigen dags för honom att tillsammans med The Scorchers ge oss nytt studiomaterial – första på över tio år!

Nya skivan har fått titeln ”Halcyon Times” och är en blandning av bandets patenterade mix av country, rootrock och punk men visar samtidigt upp en framtidstro på kommande stordåd. Tillsammans har de snickrat ihop fjorton svängiga spår av skiftande karaktär där var och ett av spåren har sin egna lilla identitet. Inledande spåret ”Moonshine Guy/Releasing Celtic Prisoners” drar igång skivan direkt med svängig countrypunk så det är lite olyckligt att den mer stillsamma rootrocksmekningen ”Beat on the Mountain” kommer direkt efter. Bandet tar dock direkt efter revansch med den rockabillyosande ”Mona Lee” och countryrockaren ”Fear Not Gear Rot” innan en av skivans bästa spår snurrar igång. Det är den Tom Petty-aktiga ”Mother of Greed” där Jason Ringenberg berättar sin familjehistoria från Wales 1910 till Alabama 2009. Både musik och text flätas här samman på ett grymt bra sätt. Sen går skivan in i ett, kanske inte intetsägande, men ändå mindre intressant parti där bandet visar upp sina kunskaper inom blues och boogierock. Albumet tar fart igen med rock’n’roll-stänkaren ”Twang Town Blues” och ytterligare ett skönt Tom Petty-minnande spår i ”Days of Wine and Roses”. Avslutningen är icke att förringa heller med den ösiga tungrockaren ”Better than This”, akustiska bluesrockaren ”When Did It Get So Easy (to Lie to Me)” och den fartfyllda rockaren ”We’ve Got It Goin’ On”. Som ni märker är det mycket rock i alla dess skepnader som förekommer här och skivan är tack vare det småsvängig mest hela tiden.

Bandet är som sagt på tårna även om inte albumet är helgjutet. Jason Ringenberg sjunger sina härligt målande texter med en skön inlevelse medan gitarrduon Brad Jones och Warner Hodges visar upp både rutin och upptäckarglädje. Det som dock ger skivan dess sväng är den solida rytmsektionen med bassisten Al Collins och vår egen Pontus Snibb bakom pukorna. Tillsammans skapar dom en stabilt svängande grund för sina bandkamrater att bygga vidare på.

“Halcyon Times” är kanske inte Jason and the Scorchers bästa album till dato men likväl en skiva fylld med skön countryrockpunk. Eller cowpunk som många av bandets fans kallar det. Ett givet köp för fansen helt enkelt och en helt okay inkörsport för den nyfikne lyssnaren.