8. Religion of the Heart
9. Why Don't You Dance
10. Somewhere
11. My Depression
12. In Veronica's Hea
d

Det är nästan ofattbart att Rick Springfield släppte sin första skiva redan 1969 men så fyller han också 61 år i år. Jag upptäckte honom först 1983 då han släppte mästerverket ”Living in Oz”, en fantastisk skiva! Ni som missat den får göra er hemläxa omedelbums. Det vill säga om ni gillar melodiös rock av det poppigare slaget.

Kort sagt släppte han bara bra plattor under hela 80-talet, ”Tao”, ”Love somebody” samt ”Rock of life” men var i det närmaste osynlig under 90-talet. Undantaget 1997 och 1999, dessa plattor nådde dock inte upp till föregångarna. Rick hade dock en liten revival här 2008 då han släppte ”Venus in overdrive” som var en rejäl uppryckning och en flirt med forna glansdagar. I kölvattnet av denna skiva släpps nu lite gammalt arkivmaterial remastrat av Jeff Silverman och det låter mycket som Rick Springfield gjorde kring 1988. Jeff har inte försökt klä låtarna i någon modern ljudbild utan har förstått att denna skiva är en ren nostalgitripp för fansen som fanns där redan på 80-talet. Det uppskattar jag!

Allt på skivan är dock inte outgivet men återfinns här i lite annorlunda versioner. En sådan låt är ”Religion of the heart” som finns på skivan ”Karma” från 1999. Denna version är dock mycket bättre och mjukare samtidigt som den går lite snabbare. En annan bra låt som jag tror inte finns på någon annan skiva är ”You wrote the book”, som även den låter klassisk Rick Springfield. Kul att få göra den bekantskap! ”Love receiver” låter också najs om än inte som de bägge föregående. ”Dancing on the edge of the world” och ”Right planet, wrong world” har även de ett visst lyssningsvärde men mer som bra mellanspår än bra låtar i sig.

Sen händer inte så mycket mer av värde på skivan. Halvballaden ”Somewhere” från 1997 skiljer sig inte så mycket från originalet som släpptes under namnet Sahara Snow. En mycket bra låt är det förvisso men vad den gör på denna skiva vet jag inte. Fast ni som inte hört den tidigare har något att se fram emot. Resterande låtar håller tyvärr inte för närmare granskning.

Så ni som gillade Rick Springfield på det glada 80-talet bör införskaffa denna skiva då den, delvis, är ett fullvärdigt komplement till de andra i samlingen!

6,5/10