|
1. In the wake of evolution
10.57
2. In the heart of her own magic field 5:12
3. Electric power water notes 17:51
4. Folkia’s first decision 2:33
5. The words are like leaves 5:36
6. Arcs of sound 8:22
7. Smoke from a secret source 9:24
8. The seven oceans of our mind 10:09 |
Hans Lundin: Electric and acoustic keyboards,
vocals
Per Nilsson: Electric and acoustic guitars (Scar Symmetry)
Morgan Ågren: Drums (Mats & Morgan, Zappa)
Jonas Reingold: Electric basses (The Flower Kings, Karmakanic)
Patrik Lundström: Vocals (Ritual)
Aleena Gibson: Vocals
Special guests:
Fredrik Lindqvist: Recorders (Ritual)
Elin Rubinsztein: Violin |
|
|
1976 kom jag för första gången i kontakt
med Uppsala-bandet Kaipa. Jag köpte LPn "Inget nytt under solen"
och förundrades över att det nu fanns ett svenskt symfoniskt
rockband som spelade musik nästan i klass med mina dåvarande
favoriter Genesis. Det över 20-minuter långa stycket "Skenet
bedrar" spelade jag om och om igen liksom titelspåret "Inget
nytt under solen". Såg fram emot nya plattor men fick tyvärr se
bandets musik klart förändrad (till det sämre) i den kommande
plattan "Solo" och intresset svalnade efterhand. Främst saknade
jag den fantastiskt originella sångrösten
(Ingemar Bergman) från den tidigare plattan. Inte anade jag då
att en av de allra främsta på den progressiva rockscenen av idag
fanns med i bakgrunden (vid den tiden tonåringen Roine Stolt).
Nåväl, åren gick och Kaipa föll i glömska (men läs gärna mer om
den tidiga historien på
www.kaipa.info). För att plötsligt år 2000 dyka upp i en ny
inkarnation. Det visade sig att originalmedlemmen Hans Lundin
(keyboards) väckt liv i gruppen igen. Jag är väldigt glad för
det.
Den nya inkarnationen av Kaipa låter inte exakt som
70-talsbandet Kaipa men på något sätt kan man ändå känna igen
sig. Skulle tro att det har mycket med det sätt som Hans Lundin
spelar och komponerar på klaviaturerna. För att sticka ut hakan
lite så måste jag säga att det verkligen låter svenskt!
Personligen får jag ofta associationer till svensk folkmusik
(spelmansmusik, polskor från Dalarna, m m) i de olika teman som
Hans spelar upp, ofta i duell med gitarristen (numera Per
Nilsson). Lägg till tonvis med
Hammondorgel som understöd (tidvis ytterligare kryddad med
mellotronlika klanger), fartigt och mycket kompetent trumkomp
från Morgan Ågren, inspirerat baskomp från virtuosen Jonas
Reingold samt hängiven sång från Patrik Lundström och Aleena
Gibson så har ni nuvarande Kaipa i en kort sammanfattning.
Ett flertal utmärkta plattor har släppts sen comebacken "Notes
from the past" (2002). Inte minst den senaste plattan "Angling
feelings" (2007) tyckte jag rent av var alldeles strålande bra.
Nåväl, hur står sig då den nya plattan "In the wake of
evolution"? Jo, fantastiskt bra, faktiskt. Kan redan säga att
jag håller den snäppet högre än "Angling feelings". Kaipa i sin
nuvarande konstellation har rent av gjort sin bästa platta
hittills. Full av mastiga låtar med otroligt mycket musikalisk
kompetens. En riktig guldgruva för den inbitne Artrockaren.
CDn innehåller 8 låtar som var och en (med undantag av en låt)
är betydligt längre än standardhitlåten på 3 minuter. Den tredje
låten är faktiskt så lång som 18 minuter. Redan detta säger
något om bandets preferenser och vi Artrockfantaster kan bara
gotta oss för låtarna är inte bara långa utan även fantastiskt
varierande och njutbara. Jag noterar att det egentligen inte
finns en enda svag låt på CDn även om naturligtvis inte allt
håller absolut högsta klass. Men man lyssnar fascinerat vidare
och upptäcker hela tiden nya saker.
Jag själv är mycket fascinerad av Hans Lundins spel på
klaviaturerna. Han bär fram de flesta låtarna med sina teman,
ibland inspirerade av folkmusik och ibland lite mer
improviserande jazzigt. Men hela tiden utan några som helst
fadäser eller missar. Jag anar en perfektionistisk inställning
till kompositionerna och genomförandet utan att för den skull ta
död på spelglädjen. Samtliga musiker förutom Hans Lundin ger
också järnet på skivan och jag måste säga att det finns en
beslutsamhet och självsäkerhet i musiken som är imponerande
denna gång.
Bästa låtarna på plattan (faktiskt inte lätta att utse) tycker
jag är inledningslåten "In the wake of evolution", låt nummer
sex "Arcs of sounds" och låt nummer sju "Smoke from a secret
source". Den förstnämnda inleder med en otroligt läcker
instrumental sekvens med klaviaturer, senare även samkört med
gitarr. Det här är musik som man blir riktigt glad och lycklig
av (inledningstemat sätter sig verkligen på hjärnan!). När sen
Aleenas sång startar dämpas tempot och vi får en fin
balladliknande låt med en tänkvärd text om dagens värld och vad
vi överlämnar till våra barnbarn. Sen återkommer några otroligt
läckra sekvenser med klaviaturer och bakgrundskomp som i alla
får mig att rysa av välbehag. När sen Per Nilsson drar på med
gitarren och det svänger på rejält så kan man inte bli annat än
nöjd. Låt nummer sex ger liknande välbehagskänslor. Redan från
starten drar man på med otroligt fina harmonier mellan Per
Nilssons gitarr och Jonas Reingolds bas och med ett rejält
sväng. Sen kommer Patrik Lundströms fina sång in och låten växer
upp alltmer. Det svänger på rejält allteftersom med mycket fint
komp från bas och gitarr. Ytterligare ett exempel på bandets
självsäkra och säkra stil som just i den här låten sitter som en
smäck! På slutet finns en otroligt läcker duell mellan (tror
jag) Jonas Reingold och Hans Lundin på
klaviaturerna. Måste höras! När det sedan gäller låt sju så
inleds den återigen av en sån där lustfylld trudelutt på
keyboards som sedan återupprepas med violin (eller är det
keyboards/mellotron, numera går det knappast att höra
skillnaden) och så småningom tar hela ensemblen plats. Sen
kommer ett lite jazzigt parti där Patrik visar sin styrka som
sångare. Härlig intensitet och det är inte utan att man börjar
tänka på den fantastiske Freddie Mercury i de intensivaste
partierna. Härligt! Mycket inspirerande komp från hela bandet.
Låter överhuvudtaget som bandet hade mycket kul tillsammans när
de spelade in denna platta.
Förutom dessa tre favoritnummer måste jag nog också nämna låt
nummer 4 "Folkia's first decision" som avviker en del från
övriga spår på plattan. Här lyser folkvise-inspirationen (eller
närmast medeltida toner) igenom och det är ett härligt
instrumentalt stycke som verkligen gör en lycklig. Måste säga
att flöjtspelet och violinerna här är otroligt läckra. Den som
spelar flöjten (även på flera andra spår) får extra beröm (vem
det nu är - det framgår inte av bakgrundsinformationen).
Skall man säga något negativt om verket så skulle det i så fall
vara sången. Både Patriks och Aleenas röster är verkligen
speciella. Kan tänka mig att antingen så hatar man dem eller så
älskar man dem. Ingen av dem är vad man kallar skönsjungare och
det krävs en del tillvänjning innan man s a s kapitulerar.
Speciellt Aleenas lite barnsliga och hesa röst kan vara svår att
ta till sig men det går. Särskilt när hon visar att hon även kan
sjunga lite mer avspänt som i början av "In the wake of
evolution".
Slutomdömet blir således väldigt högt. Det är dags att inse att
Kaipa i nuvarande skepnad har nått en nivå som faktiskt hotar
övrig svensk topp inom denna speciella genre. Men det är
verkligen härligt att svensk Artrock/Progrock fortsätter att
visa denna fantastiskt höga klass och även en imponerande bredd.
www.myspace.com/kaipa
www.kaipa.info
Betyg: 9/10
Karl-Göran Karlsson |
|