2. Myrdving
3. Our Failure
4. A New But Past Day
5. Vargavinter (The End Part I)
6. Balder's Fall (The End Part II)
7. The Final War (The End Part III)

Vissa genrenamn lockar mer än vad de lovar. Epic viking doom metal låter ju onekligen oerhört spännande och kan nog vara väldigt kittlande också men det svenska Ereb Altor bjuder på känns föga upphetsande. Den svenska duon Crister Olsson och Daniel Bryntse som står bakom namnet har även Isole som huvudprioritet och därmed låter det onekligen en hel del som just dessa om Ereb Altor. Här finns även en hel del från det senare Bathory att hämta för den som uppskattar det. Låt oss för enkelhetens skulle konstatera att det är ur dessa två bands sound och musikaliska arv Ereb Altor hämtar sin inspiration.
Vi pratar alltså här om malande och långsam doom där de långa låtarna oftast ser ut att ha hakat upp sig innan upplösning kommer mot slutet av låten. Det är då det episka mörkret bryts av ett lite tyngre riffande, en liten tempoökning och faktiskt något som går att likna vid sväng.

Jag har absolut ingenting emot mörk och episk doom men då måste det finnas något matnyttigt som man kan tugga i sig. Det måste finnas beröringspunkter som gör att man eggas att lyssna en gång till. Det måste finnas låtidéer som retar sinnat att tro att det finns mer av det goda längre fram. På ”The End”, bandets andra album, finns det starkt musicerande och goda intentioner men det är också allt. Det finns inte allt det där jag nyss beskrev. När skivan snurrat klart så känner jag ingenting. Det är helt tomt. Jag berörs inte för fem öre av musiken och om det är fel på mig eller musiken lär väl jag bli varse om för någon vill säkert tillrättavisa mig.

Ereb Altor lär kunna tilltala gemene doomälskaren men någon kioskvältare lär aldrig ”The End” bli tyvärr.

Betyg: 4/10