7. Den Svarte Sot
8. Kromandens Datter
9. Grendel
10. Jagten
11. Lindisfarne
12. I Salens Varme Glød

Vårat kära grannland Danmark kommer mer och mer inom den hårda metalen med bidrag som Mnemic och Hatesphere till redan storheter som tillexempel King Diamond och Konkhra. Nu ska Svartsot se till att sätta sitt hemland på folkmetallkartan med sitt andra album ”Mulmets Viser” och även om jag inte tror att de kommer slå på bred front så kan dom mycket väl gå hem i folkmetallstugorna. Med thrash-osande death metal inte alls olikt en ohelig allians mellan Amon Amarth och Korpiklaani skuttar Svartsot glatt fram med sina flöjtar och mandoliner. Ibland får man till och med lite Running Wild-vibbar av gitarrslingorna och det glatta svänget. Det är alltså hurtig och melodistinn hårdmetall vi pratar om här där de medeltida förtecknen sitter djupt rotade. Flöjten är ett centralt instrument i ljudbilden och förser musiken med tidsenliga melodier. Det gäller att inte ha något emot vare sig medeltidens musik eller flöjt för här förkommer det i princip hela tiden.

Temat för lyriken skulle man enkelt kunna sortera in i vikingafacket och det är lite kul att höra om de danska vikingarna plundringsfärder till England för en gång skull. Vi får ta del av små berättelser ur de danska vikingarnas historia och namn så som Lindisfarne och Kung Ethelred susar förbi. Det är detta som jag gillar med folkmetal. Man tas med på historielektioner på de mest skiftande ställen. Man kanske inte lär sig speciellt mycket men är man lite bevandrad i historien så är det kul att höra berättelserna på ett annorlunda sätt.
Berättaren är dock bandets stora minus. Thor Bager dödsgrowlar nämligen å det grövsta och utan ett texthäfte kan man inte uppsnappa något av den danska lyriken. Det är ju svårt att förstå en dansk i vanliga fall så föreställ er att samme dansk grymtar likt den påhittade karaktären Nathan Explosion i det fiktiva bandet Dethklok så kanske ni förstår hur det låter.

Hade Thor Bager haft en lite enklare sångstil och hade inte så gott som alla låtar studsat på i samma hurtiga tempo så hade detta kunnat bli riktigt bra. Nu blir det lite för enkelspårigt och growlandet är inte till musikens fördel som sagt. Men här finns en del kul att åkerkomma till som tillexempel den polkasvängiga ”Paa Odden af Hans Hedenske Sværd” men än så länge får Svartsot finna sig i att lira i divisionen under de stora i genren.