E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

Gästbok

ArtRock MySpace

 
 

 

 

Neal Morse - So many roads (InsideOut Music/Century Media)

 

Cd 1:
1.At the end of the day 16:49
2.Leviathan 6:44
3.The way home 5:04
4.Author of confusion/I´m the guy 14:27
5.That crutch 3:20
6.We all need some light 5:40
7.Lifeline 12:23

Cd 2:
1.Question mark medley 31:09
2.Help me 12:13
3.Testimedley 35:29

Cd 3:
1.Walking on the wind 9:22
2.So many roads 30:13
3.Stranger in your soul/Bridge across forever 31:30
 

 

Till de absolut största och inflytelserika musikerna/kompositörerna inom den progressiva världen de senaste tjugo åren, måste definitivt Amerikanen Neal Morse räknas. En man som efter tio års musikalisk strävan med sitt band Spock´s Beard, samt med ”supergruppen” Transatlantic, plötsligt tar avsked av musikbranschen för att söka sig själv, och som till slut finner gud och frälsning. Efter en längre tids frånvaro från musikscenen återvände Morse med plattan ”Testimony”, som beskriver vägen till hans frälsning och vägen tillbaka till musiken. Åren som följt har kantats av storslagna och majestätiska Morse-produktioner, den ena bättre än den andra, för att ifjol krönas av det senaste alstret ”Lifeline”. På samtliga av dessa utgåvor har Neal Morse samarbetat med många av de största/bästa musikerna inom branschen, och detta faktum bevisar bara vad den omgivande musikvärlden anser om hans kvaliteter som musiker. Vad sägs om medmusiker som: Mike Portnoy, Kerry Livgren, Roine Stolt, Steve Hackett, Jordan Rudess, Phil Keaggy, Randy George, Pete Trewavas, Kevin Gilbert mfl.  Han blev häromåret utsedd av Classic Rock Magazine, till en av de etthundra mest betydelsefulla frontmännen inom rocken.

Morse har under sina drygt tjugo år som musiker hittills medverkat på 22 album med Spock´s Beard, Transatlantic samt med sina egna soloplattor, vilket om något borgar för hans enorma kreativitet och musikaliska skicklighet. Som tidigare nämnts blev hans återkomstplatta ”Testimony” en stor framgång och är en av undertecknads favoritplattor, då den är så väldigt självutlämnande och känslofylld. De följande plattorna ”One”, Question mark”, ” Sola Scriptura” och nu senast ”Lifeline” har alla varit mycket framgångsrika plattor som alla ytterligare har befäst Morses ställning som en av de riktigt stora ”Prog-giganterna”.

När Morse återkom in i musikvärlden var jag ganska orolig för att hans frälsning skulle påverka hans skapande på ett negativt sätt, och att man hädanefter bara skulle matas med frälsningspropaganda, men jag tycker dock att han har lyckats hålla en ganska bra balans, åtminstone i början. Detta har han försökt lösa genom att ge ut mer renodlat religiösa plattor i bland annat ”Worship sessions-serien”, som vid detta laget måste vara uppe i minst fyra – fem alster. Hans senaste platta ”Lifeline” är dock på gränsen av vad jag som icketroende klarar av, då det bitvis tenderar att bli rena väckelsemötesfasoner av det.

Morse har genom åren inte gjort sig känd för att vara ute på några mastodontturnéer, utan har turnerat ganska så sparsamt i samband med varje skivsläpp. Morse blev häromåret kontaktad av en Holländsk trummis vid namn Collin Leijenaar, som sa sig ha ett band som kunde/ville framföra Morses musik tillsammans med honom. Detta spännande samarbete har hittills resulterat i två fantastiska livedokumentationer, nämligen cd:n ”Question mark live”, samt dvd:n ”Sola Scriptura and beyond”. Dessa båda produktioner fick ett så stort gensvar från fansen att samarbetet har fortsatt och i fjol sommar hade vi alla möjlighet att avnjuta Neal Morse live på Sweden Rock Festival, vilket för mig blev ett oförglömligt konsertminne.

Dagens recensionsobjekt är en trippelcd, där man som lyssnare bjuds på en drygt tre och en halv timmes lång resa genom Neal Morses karriär. Med sig på denna resa har han det unga Holländska bandet, som verkligen backar upp Neal på ett minst lika kvalitativt sätt som hans tidigare Amerikanska musikerkollegor brukade göra, och de tillför Morses musik en ny glöd och innerlighet som känns välkommen.

Neal Morse: Vocals, keyboards and guitars
Elisa Krijgsman: Guitars and vocals
Collin Leijenaar: Drums and cajon
Jessica Koomen: Vocals and keyboards
Wilco Van Esschoten: Bass and vocals
Henk Doest: Keyboards

Plattorna är inspelade vid flera olika tillfällen under den Europaturné som genomfördes hösten 2008, i bland annat Holland, Belgien och Tyskland. Materialet är hämtat från Morses långa karriär och blir till en enda lång odyssé genom hans fantastiska låtskatt. Gamla Spock´s Beard-låtar som: “Walking on the wind” och ”At the end of the day”  blandas med Transatlantic-klassiker som: ”Bridge across forever”, ”Stranger in your soul” samt ”We all need some light”, samtidigt som man varvar med spår från Morses solokarrär där flertalet plattor har blivit representerade. 

Musikaliskt finns det absolut ingenting att anmärka på, utan allt är precis så välspelat/framfört som man kan förvänta sig från dessa supermusiker. Blandningen mellan gammalt och lite nyare material är också väl avvägt och ger en bra bild av Morses musikaliska utveckling genom åren, även om det nyare solomaterialet ganska självklart överväger. Detta gör ”tyvärr” också att det textmässigt emellanåt blir lite väckelsemöteskänsla över låtarna, som för den ofrälste kanske kan te sig lite jobbigt. Är som sagt inte troende själv, och har lite svårt för vissa textmässiga partier, men jag måste ändå medge att ”I am willing”-partiet i ”Testimedley” är så mäktigt att jag nästan blir lite småreligiös själv, så hårdrockare jag är ända in i själen!! Morse kan verkligen skriva musik som är så hejdlöst vacker och känslosam att man nästan börjar gråta, så stora karl´n man ändå är.

Morse har ända sedan jag först upptäckte honom i Spock´s Beard haft en stor inverkan på mig och mitt musiklyssnande, och genom att jag upptäckte hans musik öppnades nya musikaliska dörrar. Morse har en enorm förmåga att skriva intrikata och avancerade progressiva arrangemang som verkligen kräver noggrant lyssnande för att man ska kunna hänga med i svängarna. Ett bra exempel på denna förmåga visar han i de härliga låtarna ”Author of confusion/I´m the guy” som är grymt ”meckiga” och lite småstökiga i ena stunden, för att i nästa vara mycket lugna och känslosamma, dessutom kryddade med mycket vackra sångarrangemang i många stämmor. Denna förmåga att skriva en så varierad och storslagen musik, vad gäller både låtstrukturer och känslolägen gör enligt min uppfattning honom till en av de absolut största inom musikvärlden de sista två decennierna. Det är nästan omöjligt att plocka ut några favoritspår från dessa fantastiska liveupptagningar, men självklart hör tidigare nämnda ”Testimedley”, ”At the end of the day”, ”Walking on the wind” och inte minst ”Stranger in your soul/Bridge across forever” till de mer självklara valen. 

Morses kompmusiker håller som sagt en fruktansvärt hög klass, vilket jag själv blev varse på SRF i fjol, och matchar mer än väl Morse i hans strävan efter musikalisk perfektion och känsla. Morse är ju själv en enorm musiker, både genom sitt keyboard / gitarr-spel, men framförallt genom sina grymma vokala insatser. Han har en känsla och innerlighet som verkligen förmedlar ett budskap på ett trovärdigt sätt, synd då bara att budskapet vid det här laget börjat kännas lite enahanda och uttjatat. Det är just dessa texter som är mitt enda förbehåll från att ge detta alster full pott.

 

www.nealmorse.com

www.myspace.com/nealmorse

 

9 / 10

Staffan Vässmar

 

 

 

 

  

  

 
  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna