Room 3 – Pretending.
Room 4 – Fragments.
Room 5 – Way To You.
Room 6 – Blossoms Of Decay.
Room 7 – Vain.
Room 8 – Leaving Grace.

Här har vi lite ungersk progressiv metal framställd av fyra killar som spelat ihop sedan 2003. Förebilderna heter Dream Theater och Symphony X. Lions Music signade bandet på studs när de hörde dem 2009. Nu kommer debutplattan som består av room 1-8. Historien handlar om att en schizofren mans nära och kära går hemska öden till mötes och han försöker ta reda på vad som hänt dem. Under skivans gång blir det alltmer uppenbart att han själv är den som bragt dem om livet genom sin andra mörkare personlighet….

Förväntan!

Först när jag lyssnade på ett par snuttar på deras hemsida lät det ganska bra. Efter några lyssningar på skivan blir jag en aning frustrerad över låtarnas ogripbarhet i sin helhet. Trots att det låter kompetent och duktigt så känns som att det fattas det där lilla extra. Låtarna låter ganska lika varandra och efter ett tag drabbas man av lite klaustrofobi (häpp!).

Sångaren har en tendens att låta gäll och ansträngd vilket gör att något obestämt tryck i huvudet omedelbart lättar när jag trycker på stopp-knappen. Jag älskar dock gitarrsolot på låten ”Vain” där musiken skruvas ner och ger gitarristen ett utrymme han förtjänar. Det börjar på 04:12 och slutar på 05:36 och är så snyggt! Lite David Gilmour-inspirerat om ni frågar mig.

I övrigt så blir det tyvärr bara gröt i mina öron. Jag har svårt att skilja mellan låtarna och allting växer ihop till en enda röra. Det finns ingen låt som har någon som helst hitpotential. Men de har gjort en video till låten ”Can´t hide away” så den får väl anses vara kronjuvelen i denna samling.

Besvikelse!

Ledsen Dreyelands, men mer drama, variation och melodier krävs om ni vill komma någon vart!

2,5/10