Tänk er ett gäng italienska musiker som valt att spela musik
enligt följande koncept: Plocka ut ett antal grundelement från
Genesis musik tidigt i karriären, d v s från plattor som
”Nursery Cryme”, ”Foxtrot” och ”Selling England by the Pound”
(släppta i början av 70-talet), och bygg egna kompositioner
utifrån detta. De viktigaste komponenterna kan sägas vara
följande:
1.
Grundinstrument: Hammondorgel, Moog, Piano, Mellotron, syntbas
(pedal), 12-strängad och vanlig akustisk gitarr, elgitarr, bas,
trummor
2. Sångare (Simone Rossetti) med en röst nära Peter
Gabriels dito och med samma sätt att sjunga
3. Varva lugna partier med enbart sång och kanske komp från
enskild orgel eller akustisk gitarr med partier med mera ös och
massivt bakgrundsound
4. Lägg på varma och tunga mattor av Mellotron-stråkar och
Mellotron-körer vid lämpliga partier
5. Experimentera med harmonier både röstmässigt (i kör eller
överlagrade) och mellan instrument
6. Lägg musiken i ett känsloläge som ofta är mollstämt
7. Ändra gärna taktbetoning på ett mer eller mindre
regelmässigt sätt i de lite snabba partierna
8. Använd elgitarr mycket sparsamt och enbart för melodiska
långsamma slingor (inga solon eller dylika utsvävningar)
Kan det funka? Svaret är ett otvetydigt
JA! Med en så skicklig musiker som Simone Rossetti i ledningen
och den skicklige producenten Simone Stucchi vid
rodret/mixerbordet så lyckas man faktiskt fantastiskt bra. Och
detta trots att övriga musiker i bandet kring Simone har växlat
friskt under de drygt tio år som bandet varit verksamt. Den
uppsättning av bandet som finns på just denna platta måste jag
säga har lyckats otroligt bra, till och med bättre än på min
tidigare favoritplatta med bandet, ”Vacuum” som kom 2004. Det
finns ett lugn och en stabilitet på ”Planet Earth?” som jag inte
hört riktigt med bandet tidigare. Jag är överraskad för jag
tyckte att deras senaste platta (”Primitive” från 2007) var ett
rejält kliv tillbaka och jag fick intrycket att bandet tappat
inspirationen och rent av var på väg att splittras. Men så fel
jag hade!
Efter en rätt trög tillvänjning (vanligt vid den här typen av
plattor) så växte musiken ut till en rätt underbar upplevelse.
Och för en Mellotron-nörd som jag (läs gärna min
Mellotron-artikel!) så är
plattan verkligen en ren njutning. Här är fullt med varma, goa
Mellotron-ljudmattor, främst stråkar men även körer och här och
där lite flöjt. Och allt är lagt till precis där det gör mest
effekt och på ett sätt som höjer lyssnarupplevelsen maximalt.
Precis så som Tony Banks i Genesis ofta gjorde. Det var längesen
jag hörde ett band med förmågan att göra
Mellotron-påläggen lika bra (kanske med undantaget
av den otroliga plattan
”Unifaun” 2008). Lyssna exempelvis på avslutningen av
inledningsspåret ”Welcome to your Life”, duellen med orgel i
”The World Inside” samt det otroligt fina slutet i
avslutningsspåret (väl i klass med avslutningen i de klassiska
Genesis-låtarna ”Watcher of the skies” – vilket troligen är den
låt som namngav bandet – och ”Get’em out by Friday”). Sen
noterar jag även
sköna influenser från en av mina absoluta Genesis-favoritplattor
(”Wind and Wuthering”) vad gäller Mellotron-körer i den sista
tredjedelen av
”Something wrong”.
Om det är något som bandet inte riktigt matchar upp mot så är
det kanske melodierna där ju Genesis var fenomenala. Men det
kompenseras mer än väl av variationsrikedomen och den täta
frekvensen av riktigt sköna harmonier från akustisk gitarr,
orgel och mellotron. Fast nog tycker jag att de två spåren
”Something wrong” och ”The World Inside” är väl så starka
melodimässigt. De snurrar i alla fall regelbundet i huvudet på
mig i nuläget så de verkar ha satt sig rejält.
Avslutningsvis, som gammal Genesis-fan så måste jag säga att
denna platta är rent fenomenalt bra. Man kan ha lite olika
inställning till det här med moderna band som försöker kopiera
70-talsbandens sound. Men min inställning är mycket generös och
jag menar att det bara är positivt att föra den här typen av
musiken vidare. Särskilt när man lyckas skapa egna verk som står
på egna ben och det tycker jag verkligen The Watch gör. Härligt!
Jag ser verkligen fram emot nya konsertupplevelser i Sverige med
the Watch. Men jag
msåte
säga att bandet
nu
borde vara moget att
våga bygga på sin egen repertoar och
att man
inte nödvändigtvis
måste
lägga in egna direkta tolkningar av utvalda Genesis-låtar som
grundstomme i konserterna.
Titta på RPWL som gjort slag i saken och lämnat Pink Floyd-eran
och startat en egen.
Watch out for the Watch!
www.myspace.com/thewatchmusic
www.thewatchmusic.net
10/10
Karl-Göran Karlsson
|