4. Dead Red Eyes
5. Black Saints
6. Swallowed
7. Partners in Crime
8. Mental
9. Snakestorm

Som musikkritiker har man som oftast en uppgift att försöka sätta en etikett på det man hör för att lättast beskriva för en som ännu inte tagit del av musiken. Oftast lyckas man med detta utan problem men ibland är det stört omöjligt, som i fallet med göteborgarna i Snakestorm tillexempel. Deras debutplatta ”Choose Your Finger” är nämligen en salig blandning av rock’n’roll, thrash och heavy metal. Men utan att låta varken spretigt eller osammanhängande skall tilläggas. Dom beskriver sig själva som en blandning av Judas Priest, Accept och gamla Metallica men även om man kan höra dessa influenser så är de inte de mest tongivande. Nej bandets sound är rätt så eget och i mina öron blir det mer en mix av Motörhead och Slayer. Motörhead kan man hitta i det attitydstinna rock’n’roll-riffandet och Slayer hittar man ständigt i de underliggande melodierna som man upptäcker fler och fler för var lyssning. Men det stannar inte där för på skivans två bästa spår dyker det upp än mer stora namn att jämföra med. Det andra spåret ”Clean Cuts and Leather” finner vi nämligen en refräng som har nog med Sunset Strip-sväng i sig för att kunna jämföras med tidiga Mötley Crüe och efterföljande ”The Calling” har ett riff som inte skulle skämmas för sig på en The Haunted-platta. Men som sagt hålls hela kalaset ihop av ett egensinnigt sound där sångaren Meitons raspiga, nästan lite spruckna, röst ger en personlig touch men blir samtidigt i längden något enformig. Men hade det funnits ett par spår till med samma klass som de jag tidigare nämnde så hade det lilla problemet löst sig enkelt skulle jag tro.

Snakestorm levererar helt klart ett intressant debutverk som med sin attityd och sitt sväng helt klart vinner mitt gillande. Dock dyker ord som ”coolt” upp oftare än ”kvalité” eller ”unikt” men det spelar ingen roll för med en cool attityd kan man komma sjuhelsikes långt idag och Snakestorm har bara börjat sin vandring uppåt.