|
Den progressiva musikscenen i Sverige går definitivt en ljus
framtid till mötes då det hela tiden dyker upp nya och högst
intressanta band. Senast ut i raden i denna ständigt växande
skara är Stockholmsbandet Descend, som genom sin debutplatta
”Through the eyes of the burdened” hamnar inom det absoluta
toppskiktet. Bandet har existerat i ett antal år och sättningar,
och lirade till en början thrash/metal, men har allteftersom
sättningen ändrats samtidigt styrt det musikaliska skeppet mot
allt mer progressiva farvatten. I och med utgåvan av ”The
reckoning” (2009), den senaste av tre självfinansierade demos,
blev man signade av Supernova records.
Descend är ett mycket seriöst satsande band, och för att få ut
så mycket som möjligt av debuten lirade man in plattan i Escape
Route Studios, Essex, Storbritannien. Detta utmynnade i en
ytterst välljudande slutprodukt. Dessutom har man valt att
samarbeta med erkänt skicklige coverart-artisten Travis Smith
vilket resulterat i en mycket snygg och genretypisk visuell
inramning av plattan.
Musikaliskt hamnar Descend inom den snabbt växande progressiva
death-metal-skaran där band som: Opeth, Katatonia mfl. tillhör
ledstjärnorna. Det märks mycket tydligt att bandet har lyssnat
in sig ordentligt på ovan nämnda band, och därefter försökt att
förvalta influenserna på ett bra sätt. Släktskapet till Opeth,
är i bandets musik och tonspråk många gånger närmast
övertydliga, då man använder sig av närmast identiska upplägg på
sin musik. De lugna vackra och många gånger mycket melankoliska
partierna bryts av med långa tekniskt mycket avancerade och
brutala avsnitt. Precis som i fallet med Opeth, innehåller
Descends musik en mycket stor dos variation och dynamik vilket
gör att musiken hela tiden växer och därigenom förblir levande
och högintressant. Låtmaterialet är sinsemellan också högst
varierat där superbrutala låtar varvas med lugna och akustiska
alster, vilket ger en stor musikalisk spännvidd och därigenom
höjer intressefaktorn på samma sätt som förebilderna.
”Through the eyes of the burdened” är en mycket tekniskt
avancerad platta som innehåller många långa fruktansvärt
”håriga” och komplicerade partier, och precis som i fallet med
Opeth gör man det på ett närmast övermänskligt skickligt sätt.
Sångaren Nima Farhadian Langroudi har röstresurser som på många
sätt påminner om Micke Åkerfeldts. Även om han inte riktigt har
samma djup och botten i de brutalare partierna besitter han
samma bredd och känsla i sina vokala resurser. Gitarristerna
Andreas Lindström och Alex Weijkman delar på de avancerade och
intrikata gitarrpartierna på ett broderligt sätt och
kompletterar varandra på ett kompetent sätt. Det mycket tekniska
”riffandet”, de snygga solopartierna och inte minst de vackra
varierade akustiska gitarrpartierna håller världsklass.
Rytmsektionen bestående av bassisten Justin Biggs och trummisen
Jonathan Persson levererar å det gruvligaste ett sväng som inte
på något sätt ligger det andra musikaliska efter. Jonathan
Perssons trumspel är något av det häftigaste och mest avancerade
jag hört på mycket, mycket länge.
Låtmässigt är det mycket svårt att plocka ut några speciella
favoriter, utan ”Through the eyes of the burdened” fungerar som
en smältdegel där varje låt, riff, trumslag, basgång, textrad
eller solo känns nödvändiga för den totala musikaliska helheten.
Visst känns släktskapet till tidigare nämnda band Opeth ibland
lite väl övertydliga, men detta gör ingenting då Descend
levererar sin musik på ett så ytterst välspelat och intressant
sätt. Är du på minsta sätt inne på tidigare nämnda bands musik
är Descends ”Through the eyes of the burdened” ett måste i
skivsamlingen.
www.descend.se
www.myspace.com/descendsweden
8,5 / 10
Staffan Vässmar
|
|