Lars Boutrup’s music for keyboards - The symphonic dream

Danske klaviaturspelaren Lars Boutrup har ett långt förflutet i ett antal bandkonstellationer genom åren (har t ex spelat i  Simcess Off Celeberty, Sing-Sing, Supernova, Juruda Music, Evil Masquerade, Slowdogs and Baby Electric). År 2005 släppte han dock sin första egna instrumentala platta (”Lars Boutrup´s Music For Keyboards”) och här kommer alltså ytterligare en platta med samma artistbeteckning men med undertiteln ”The symphonic dream”.

Plattan är som väntat fylld med låtar dominerade av diverse keyboardssound, alltifrån piano till mer utstuderade samplings- och synthinstrument. Till sin hjälp har han också Andreas S. Jensen på bas och Fredrik Sunesen på trummor. Och tur är väl det för annars tror jag verket hade låtit lite väl fattigt, trots de mäktiga sounden.

Men jag måste säga att musiken på plattan inte tilltalade mig på ett sätt som lockade mig till så värst många genomlyssningar. Visst är det tekniskt helt OK men jag saknar tydligare melodiska strukturer och spännande arrangemang. Det här är tyvärr rätt vanligt när det gäller instrumentala plattor från klaviaturgenier. Tillsammans med andra musiker i en bandkonstellation kan de imponera men på egen hand på en hel fullängdare saknas ofta tillräckligt med inspiration för att hålla intresset uppe. Till och med en sån stjärna som Rick Wakeman i Yes led av detta – det är verkligen inte alla av hans plattor som håller lika hög klass. Jag tycker faktiskt det blir bättre när man spelar med flera skickliga musiker och där man komponerar inte bara för egen del utan för andra (gärna med sångare). Bästa exemplet här är Nick Magnus (som brukar spela med Steve Hackett) som gör alldeles lysande soloplattor fyllda med en uppsjö av gästmusiker. Här i Sverige har vi Lalle Larsson som ett annat väldigt bra exempel.

Nåväl, för att återgå till Lars Boutrup’s platta så får jag väl ändå till slut säga att hans inledningslåt ”June” och avslutningslåten ”The Black Event” är riktigt trivsamma. Här hittade han några fina teman och gästmusikerna får en hel del plats.  En annan läcker sak med plattan är det urtjusiga omslaget med havstema.

Betyg: 5 av 10

Karl – Göran Karlsson