6.Memories Embedded Within 08:19
7.Serenity in My Eyes 04:46
8.The Culmination 11:11
9.Remaining 04:56
10.Before the Leaves Fall 06:03
11.Closure to the Soul 07:26

Subject to Thoughts är ett två-mannaband lett av Mark Mendieta från Pennsylvania. När bandet skapades 1999 var intentionen att skapa originell tanke-provocerande musik enligt promomaterialet. De beskriver sig själva som influerade av band som Dream Theater, My Dying Bride, Anekdoten, Enchant och Katatonia. De har tidigare givit ut två plattor och på denna platta har man förstärkt bandet med den nye sångaren Brandon Strader som också spelar gitarr.

Jag kan direkt säga att bandets sound verkligen är originellt och inte alls ointressant. Mycket täta ljudridåer som bygger på diverse keyboards och syntettrummor. Till detta läggs diverse akustiska och elektriska gitarrsound och framförallt en närmast reciterande sång av Brandon Strader. Musiken bygger rätt mycket på upprepning av diverse slingor men tyvärr får jag säga att denna upprepning går lite för långt. Samma typ av mönster upprepas i låt efter låt. Framför allt är det en ganska hård ton från någon sorts synthesizer som används som komp på de flesta låtarna tillsammans med en sorts plockande på något cembalo-liknande keyboard. I slutändan blir det ganska tröttsamt att om och om igen höra samma typ av kompositioner.

Sen är det tyvärr så att bandets nye medlem Brandon Strader inte tillför så väldigt mycket åt det positiva hållet. Faktum är att jag tycker att sången tidvis är klart undermålig och även hans gitarrsolon lämnar en hel del övrigt att önska. Hans reciterande stil gör att det är i stort sett omöjligt att känna några gedigna melodier bland kompositionerna. Allt blir mer eller mindre bara en massa stämningar och ”skalor” upp och ned. Det fångar inte intresset att vilja lyssna mer.

Men jag måste också medge att det finns låtar som låter riktigt snyggt emellanåt. Exempelvis inledningslåten ”Since the Inception” och ”Before the leaves fall”. Här lyckas de få till ett rätt spännande sound och sången är inte alls så tokig.

Men slutbetyget blir ändå magert: 4/10.