E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

 

ArtRock MySpace

 
 

 

 

KARMAKANIC - IN A PERFECT WORLD (InsideOut Music)

 
1. 1969 - 14:40
2. Turn it up - 06:53
3. The world is caving in - 08:58
4. Can’t take it with you - 05:42
5. There’s nothing wrong with the world - 07:22
6. Bite the grit - 04:57
7. When fear came to town - 09:54

 

Än en gång ett mästerverk ifrån ett av Sveriges genom tiderna bästa symfonirockband; Karmakanic. Hjärnan bakom musiken är som vanligt bassisten och kapellmästaren Jonas Reingold, och med ”In a perfect world” har han levererat precis allt man kan önska från en progressiv rock platta av högsta internationella klass.  Här finns harmoni och spelglädje, komplexitet och snygga passager. Dynamiken växlar från minimalistiskt och naket till tungt, pampigt och rockigt. Smakfullt mixat utan att bli överproducerat.

Jonas har till denna produktionen bjudit in Nils Erikson på sång och keyboards. Nils kallas ofta Skånes svar på Peter Gabriel och blir ett underbart komplement till Göran Edmans läckra stämma. Krister Jonsson  är tillbaka på gitarr, bakom trummorna finns Marcus Liliequist och på klaviatur Lalle Larsson.

Inledningsspåret, ”1969” är nog min favorit. Nästan femton minuter ren njutning som väcker associationer till en flera av mina husgudar från 70-talet bl a Yes, men även till favoritspår med The Flower Kings och Spock's Beard. Andra låten, ”Turn it up” har ett skönt AoR beat. Hittar även vissa drag åt det tyska bandet RPWL. På ”The world is caving in” märks tydligt varför Nils fått sitt smeknamn. Stilla känslosam sång till piano inleder låten som sen övergår i tung modern progrock på gränsen till progmetal. Jag gillar orgeln i bakgrunden.  ”Can't take it with you” kan inte beskrivas på annat sätt än ”latinometalsväng” i sju åttondelstakt. Humor 'n' headbangin' ! ”There's nothing wrong with the world” inleds smäktande vackert med sång. Övergår sedan i en i det typiska fusioninspirerade kompet som  blivit ett kännetecken för Jonas sätt att lira. Lalle Larsson ges här utrymme att visa sina talanger på tangenterna. ”Bite the grit”  är en pop- rockig låt med ett skönt groove.

Avslutningsspåret ”When fear came to town” inleds som en stilla bluesig ballad med akustisk gitarr, fretless bas och sång. Drygt halvägs in i låten växer det in ett stilla, mycket starkt, bitterljuvt instrumentalt parti á la Schaffer/J-son-Lind.  I slutet väver även Jonas in musikaliska teman från inledningsspåret.

Vad som gör skivan extra stark och aktuell är texterna. Jonas har lagt ner lika mycket tid på dem som på musiken. Han blev mycket skakad av självmordsbombaren i Stockholm i julas, och samtliga låtar bär spår av detta. Helt plötsligt och brutalt har våldet tagit sig in på våra egna bakgator.

När jag nu sitter och lyssnar på skivan en sista gång för att gå  igenom vad jag skrivit, har jag precis hört på nyheterna om det fasansfulla och ogreppbara vansinnesdådet i Oslo och Utöya.... Jag tänder ett ljus för de sörjande i Norge, mediterar en stund men inser att ”In a perfect world” är en hoppfull skiva mitt i eländet.

www.reingoldmusic.com

 

10/10

Mikael Bennerhed

 

 
 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna