Än en gång ett mästerverk ifrån ett av Sveriges genom tiderna
bästa symfonirockband; Karmakanic. Hjärnan bakom musiken är som
vanligt bassisten och kapellmästaren Jonas Reingold, och med ”In
a perfect world” har han levererat precis allt man kan önska
från en progressiv rock platta av högsta internationella klass.
Här finns harmoni och spelglädje, komplexitet och snygga
passager. Dynamiken växlar från minimalistiskt och naket till
tungt, pampigt och rockigt. Smakfullt mixat utan att bli
överproducerat.
Jonas har till denna produktionen bjudit in Nils Erikson på sång
och keyboards. Nils kallas ofta Skånes svar på Peter Gabriel och
blir ett underbart komplement till Göran Edmans läckra stämma.
Krister Jonsson är tillbaka på gitarr, bakom trummorna finns
Marcus Liliequist och på klaviatur Lalle Larsson.
Inledningsspåret, ”1969” är nog min favorit. Nästan femton
minuter ren njutning som väcker associationer till en flera av
mina husgudar från 70-talet bl a Yes, men även till favoritspår
med The Flower Kings och Spock's Beard. Andra låten, ”Turn it
up” har ett skönt AoR beat. Hittar även vissa drag åt det tyska
bandet RPWL. På ”The world is caving in” märks tydligt varför
Nils fått sitt smeknamn. Stilla känslosam sång till piano
inleder låten som sen övergår i tung modern progrock på gränsen
till progmetal. Jag gillar orgeln i bakgrunden. ”Can't take it
with you” kan inte beskrivas på annat sätt än ”latinometalsväng”
i sju åttondelstakt.
Humor 'n' headbangin' ! ”There's nothing wrong with the world”
inleds smäktande vackert med sång.
Övergår sedan i en i det typiska fusioninspirerade kompet som
blivit ett kännetecken för Jonas sätt att lira. Lalle Larsson
ges här utrymme att visa sina talanger på tangenterna. ”Bite the
grit” är en pop- rockig låt med ett skönt groove.
Avslutningsspåret ”When fear came to town” inleds som en stilla
bluesig ballad med akustisk gitarr, fretless bas och sång. Drygt
halvägs in i låten växer det in ett stilla, mycket starkt,
bitterljuvt instrumentalt parti á la Schaffer/J-son-Lind. I
slutet väver även Jonas in musikaliska teman från
inledningsspåret.
Vad som gör skivan extra stark och aktuell är texterna. Jonas
har lagt ner lika mycket tid på dem som på musiken. Han blev
mycket skakad av självmordsbombaren i Stockholm i julas, och
samtliga låtar bär spår av detta. Helt plötsligt och brutalt har
våldet tagit sig in på våra egna bakgator.
När jag nu sitter och lyssnar på skivan en sista gång för att gå
igenom vad jag skrivit, har jag precis hört på nyheterna om det
fasansfulla och ogreppbara vansinnesdådet i Oslo och Utöya....
Jag tänder ett ljus för de sörjande i Norge, mediterar en stund
men inser att ”In a perfect world” är en hoppfull skiva mitt i
eländet.
www.reingoldmusic.com
10/10
Mikael Bennerhed
|