4. Sexsexsex
5. Deaf to Brutality
6. Modern Metal Cliché
7. Pay for This
8. The Shorty Song
9. Smokey the Salmon and the Horny Mermaids of Detention

Med en skivtitel som går rätt in på listan över mina favoriter så albumdebuterar danska Numbnuts på ett frejdigt men ändå inte helt övertygande sätt. På ”Smokey the Salmon and the Horny Mermaids of Detention” är det sångaren Esben Hansen från benhårda Hatesphere som tar tag i rodret och visar på upp en mer varierad sida till sitt hardcoregastande än vad jag tidigare har upplevt med honom. Detta var nästan ett måste för att bandets smått enformiga musik skall komma till sin rätt. Vi får här en mix av modern thrash och hardcore vilket kan föra tankarna till metalcore men då det ingjutits en rejäl dos rock’n’roll i gitarrhanteringen så uteblir den liknelsen anser jag. Bandet har istället valt att jobba med ettrig thrash samt en jäkla massa groove vilket ger utdelning i låtar som ”Sexsexsex” samt Dire Straits covern ”Sultans of Swing” (här döpt till ”Satans of Swing”) som i dessa danskars händer inte låter som originalet överhuvudtaget.
Men om bara fler spår hade kunnat inneha dessa egenskaper så hade jag varit hur nöjd som helst. Resterande spår består av tungt svängande thrashriff men varken starka låtidéer eller medryckande melodier tycks ha funnits med på bandets agenda. En agenda som förmodligen innehållit mer av putslustiga textrader än benmärgstark musik. För även om jag hela tiden sitter och smådiggar det jag hör så tröttnar jag rätt så snabbt då låtarna aldrig tycks skifta i nyans eller ens bjuda på ett gitarrsolo. Intrycket blir således att jag diggar musiken men i små doser då hela kalaset känns alldeles för enkelspårigt.

Betyg: 5.5/10