10. Painful detour
Einar Sohlberg: Synth, vocals
Tor Oddmund Suhrke: Guitars, vocals
Øystein Landsverk: Guitars, backing vocals
Rein Blomquist: Bass
Tobias Ørnes Andersen: Drums

Nästan exakt ett år efter Leprous framträdande på 2010 års Slottsskogen Goes Progressive släpper bandet sin nya platta ”Bilateral”. Det har hunnit gå drygt två år sedan förra alstret ”Tall poppy syndrome”, vilken då var en för mig ny men samtidigt angenäm bekantskap.. När jag skulle recensera den för artrocks räkning upplevde jag den till en början som lite väl ”spretig”, men den växte så sakteliga fram till en mycket högkvalitativ progressive-platta. En starkt bidragande orsak var den stora musikaliska variationen och komplexiteten inom varje spår som bidrog till ett totalt mycket positivt slutomdöme.

Redan när man lyssnar på första spåret ”Bilateral” inser man att bandet har utvecklat sitt sound och tonspråk, men att mycket ändå är sig likt ifrån föregångaren. Precis som tidigare förmedlar Leprous en mycket bred och omväxlande ljudpalett där tyngd, brutalitet och teknisk briljans varvas med snygga harmoniskt vackra ljudlandskap. Einar Sohlberg har sedan senast utvecklats mycket när det gäller de vokala insatserna. Han har en känsla och innerlighet i sin röst som är helt fantastisk. Detta kommer naturligtvis bäst fram i de lite lugnare och mer finstämda avsnitten och där är låten ”Mb. Indifferentia”ett lysande exempel. Han har samtidigt en kraft och styrka i stämbanden som i bland annat låtarna ”Torn” och ”Forced entry” matchar det mer intensiva och massiva tonspråket fullkomligt. I de mer avancerade partierna kommer övriga musiker verkligen fram på ett föredömligt sätt och samspelet mellan Sohlbergs keyboards och gitarristerna Tor Oddmund Suhrke och Øystein Landsverk är många gånger lysande. Tobias Ørnes Andersens trumspel är i kombination med Rein Blomquists basspel varierat och samspelt, och samtidigt mycket kraftfullt.

Den på ”Tall poppy syndrome” ibland upplevda ”spretigheten” känns på ”Bilateral” mindre markant även om de flesta spår är härligt meckiga och invecklade. De flesta av Leprous låtar genomsyras av en spelglädje som känns oerhört befriande, och även om de tekniska utflykterna är minst lika många som på föregångaren, känns de här något mer kontrollerade. Trots att killarna i bandet är så unga har de en attityd och mogenhet i sitt skapande som många betydligt äldre musiker / kompositörer inte besitter, och detta medverkar till att ”Bilateral” känns mycket genomarbetad och angelägen.

8,5 / 10