6. Hellfire
7. Day of Reckoning
8. Purified
9. Chained in Thoughts
10. Sea of Blood
11. Kingdome Come

De första spadtagen till denna “supergrupp” togs redan 2004 men det var först för ett par år sedan som ryktet började snurra om namnet Death Destruction och dess eventuella laguppställning. Själv drog jag öronen åt mig då jag såg vilka som ingick i detta projekt. Nog för att gitarristen Henrik Danhage och trummisen Jonas Ekdahl är duktiga musiker men deras forna band, Evergrey, har aldrig tilltalat mig på ett bredare plan. Basisten Fredrik Larsson gör ju inte heller så stort väsen av sig i Hammerfall men det var sångarposten som skrämde mig mest. Jimmie Strimell, som han heter, hanterar ju i vanliga fall micken i Dead By April vilket i min bok är en styggelse till band som inte borde få existera. Men vem är jag att leka gud och bestämma vilka som får leva eller inte och unge herr Strimell gastade ju faktiskt ganska bra då han medverkade i Nightrage. Så när första smakprovet på vad Death Destruction ville bjuda på kom i våras i form av EPn ”Fuck Yeah” så närmade jag mig skapelsen med blandade känslor. Men döm om min förvåning då låten ”Fuck Yeah” bjöd upp till tungt svängande dans med Pantera-grooviga dödsriff och en attitydstinn refräng som frästes fram. Främst fördes mina tankar till amerikansk sydstatsmetal och då framför allt bandet HellYeah med den forne Pantera-trummisen Vinnie Paul vid rodret.

Mina förväntningar inför fullängdsdebuten skruvades således upp rejält men nu när jag hört slutresultatet så känner jag mig aningen snuvad på konfekten. De komponenter som detta självbetitlade verk är uppbyggt med är alla sådant som tilltalar mig i vanliga fall. Här finns tunga gitarriff som hellre söker efter svänget än det tekniskt avancerade, drivet i musiken är det långa stunder inget fel på heller och Strimells gastande är delvis mer än godkänt. Sen uppskattar jag ljudbilden som andas med organiska lungor och ger musiken en jordnära förankring och vi slipper de vassa datoriserade kanterna.
Men här finns en hel del som jag saknar också. Variationen tillexempel. Det är egentligen bara redan nämnda ”Fuck Yeah” som sticker ut ur ett material som i övrigt drar ganska jämt överlag. Låtarna har en tendens att efterapa varandra både uppbyggnadsmässigt och i tempo vilket i längden gör att man tappar fokus på vad man egentligen lyssnar på. Detta hade kunnat räddas med lite mer karaktärsskapande melodier men just bärande melodier lyser allt för ofta med sin frånvaro. Samma omdöme måste jag ge refrängerna som sällan, eller aldrig, lämnar några stående intryck tyvärr.

Göteborgarnas debut erbjuder således på en blandad kompott av känslor. Hade skivan innehållit mer låtar i klass med ”Fuck Yeah” så hade deras Pantera-osande, grooviga och småsvängiga (och ibland rätt så snälla) death metal förmodligen slagit knock på mig. Nu blev det istället småtrevliga fyrtio minuter som knappt blixtrade till en enda gång. Men med rätt åtgärder så kan kommande verk med gruppen bli mer än den axelryckning denna debut nu blir.