6. Let It Rain (7:21)
7. Focus (5:43)
8. Perfect (4:48)
9. Begin Again (6:11)
10. Stronger Than Death (5:29)
11. Departure Of The Pale Horse (10:15)

Prog-Metal bandet Redemption släpper nu sin femte fullängdare med en titel som är mörk och dyster. Det har sin förklaring i att bandets ledare Nick van Dyk för en tid sedan diagnosticerades till att ha fått leukemi (blodcancer) vilket naturligtvis drog igång rätt så svåra funderingar om livet och döden. Nick sägs nu vara i stort sett friskförklarad men den här perioden har ändå starkt påverkat låtarna på plattan - det är bara att gå igenom de olika låttitlarna för att förstå det. Trots det handlar det ändå inte om en s k konceptplatta utan låtarna sägs vara tämligen frikopplade från varandra.

Får erkänna att jag själv inte lyssnat på någon av bandets tidigare alster men i bakgrundsmaterialet talas om många likheter i stilen med band som Dream Theater, Symphony X och Fates Warning. Tyvärr måste jag säga att jag känner viss besvikelse efter att ha lyssnat igenom plattan ett antal gånger. Förvisso finns likheter med band som Dream Theater men det är ändå långt till den klass på arrangemang och variation som detta nämnda band brukar förse oss med. Jag hör mest en dominerande hård bakgrundsmatta med frenetiskt dunkande gitarrer och trummor i dubbeltramp med väldigt lite av finess och variation i melodier och i teman. Förvisso används vissa orgel- och klaviaturer (vilket kanske är det mest typiska för det man brukar kalla Prog-Metal) rätt flitigt men jag kan inte känna att de tillför eller lyfter verken nämnvärt. Det finns en del snygga refräng/huvudtema-partier men de räcker inte för att man skall hålla kvar intresset. Det saknas helhet eller kropp i de flesta av låtarna. Sen är det väldigt mycket gitarr både i komp (hamrande gitarrer) och solon men jag tycker inte spelet här övertygar.

Skall jag ändå nämna några låtar som lyfter sig lite över mängden så får det vara ”No tickets to the funeral” (snyggt refrängparti), ”Focus” (bra sånginsatser och ett lite mer spännande arrangemang än de andra låtarna), ”Perfect” (lite Saga-inspirerat tyckar jag på ett positivt sätt) samt ”Stronger than death” (även här ett snyggt refrängparti).

Slutbetyg: 4 av 10