För
drygt ett år sedan kom jag i kontakt med Falubandet Renaissance
of Fools då jag recenserade deras, vid den tiden outgivna
debutplatta. Nu är bandet signade av tyska Metalville, och
äntligen blir den tillgänglig för den stora massan. Året som har
gått sedan dess har bara stärkt min uppfattning om hur
fantastisk deras platta var, så därför kommer
ursprungsrecensionen i en ny och något omarbetad version.
Musikerna i Renaissance of Fools är långt ifrån några nybakade
debutanter, utan är en samling mycket skickliga och
välmeriterade musiker. Flera av medlemmarna har bedrivit
musikstudier på så exklusiva ställen som LAMA i Los Angeles, GIT
i Boston ?? samt vid TBV i Eskilstuna. Leadgitarristen Daniel
Magdic har ett förflutet i Pain of Salvation, där han medverkade
som gitarrist / låtskrivare på bandets debut “Entropia”, samt
som låtskrivare på uppföljaren “One hour by the concrete lake”.
Efter at
ha brutit upp ifrån POS träffade han ganska snart på herrar
Björn Tauman (Chainwreck, ex. Without Grief) och Magnus Karlsson
(Janne Bark mfl.) och inledde ett långvarigt musikaliskt
sammarbete (Cudfish), där man försökte att hitta sin egen nisch
och musikaliska inriktning.
Stor tid
och kraft har lagts på att hitta en sångare som delade killarnas
vision om vad som är riktigt bra musik, och då framförallt en
sångare med en grym röst. Detta hittade man tillslut i Kjell
Bergendahl (Thalamus, Mountain of Power mfl.), som genom sitt
tillträde in i bandet gjorde sättningen komplett. Kjell är dock
inte enbart en skicklig vokalist utan han hanterar även den
7-strängade guran, vilket har tillfört bandets musik en extra
tyngd och kraft.
Åren som
man har spelat ihop har gjort att de nu är ett väl sammansvetsat
musikerteam, som med stort musikaliskt kunnande och fantastiskt
instrumenthantverk nu har “klämt ur sig” Renaissance of Fools
debutalster.
Som
låtskrivare / gitarrist i Pain of Salvation bidrog Daniel Magdic,
tillsammans med Daniel Gildenlöw, till att skapa det sound som
genom åren blivit synonymt med POS. Att han är en låtskrivare av
hög klass bevisade han redan då på de två plattor han medverkade
på, men han har under åren som följt ytterligare förfinat sin
låtskrivartalang. Låtmaterialet på denna debutplatta håller en
mycket hög och jämn kvalitet och är mestadels Daniel Magdics
verk, även om övriga bandmedlemmar också har bidragit till
slutresultatet. De musikaliska influenserna / förbilderna har
inom den tyngre musiken varit: Black Sabbath, Mastodon, King´s X
mfl, och inom de mer artrockinfluerade banden har Rush, King
Crimson och Anekdoten varit inspirationskällor i skapandet.
Magdic har verkligen tagit vara på sina musikaliska ”rötter” och
han har en grym känsla för att få fram riktigt coola och tunga
riff, lite grann på samma sätt som Jerry Cantrell (Alice in
Chains) gjorde under detta bands storhetstid.
Första
gången jag hörde Renaissance of Fools-plattan, kände jag
omedelbart att detta kunde vara början till något riktigt stort
och något som jag direkt kunde ta till mig. Det som framförallt
tilltalade mig var den variation i låtstruktur, tyngd,
intensitet och känsla som bandet förmedlade. Visst känner man i
vissa låtar, som till exempel “Polarized round”, igen det
musikaliska släktskapet till Pain of Salvation. Låten är härligt
vacker och bitvis lite sökande, men samtidigt lite
experimentell. I refrängpartiet känns PoS-vibbarna ganska
tydliga, dock aldrig så att det stör. I ett annat spår som:
“The child that used to play” har man åstadkommit ett av de
“fläskigaste” riff jag hört på mycket länge!! Här har man funnit
på ett musikaliskt språk och riffande som för mina tankar till
en tyngre variant av Alice in Chains. Även här bryts det tunga
riffandet av med lite mer lugna experimentella och sökande
partier. Kjell Bergendahls ganska djupa / mörka, lite entoniga
sång på detta spår är fullständigt lysande enligt min mening.
Som
tidigare nämnts är låtmaterialet av genomgående mycket hög
kvalitet, och sättet som man hanterar sina respektive instrument
på, håller även det mycket hög klass. Björn Taumans tunga men
samtidigt svängiga basspel, i kombination med de 7-strängade
gitarrerna ger en tyngd och massivitet som tilltalar mig å det
gruvligaste. I avslutande “Intervention: part I & II” har man
fått hjälp av Per Wiberg (ex. Opeth) på keyboards, och i denna
låt är svänget och tyngden makalöst skönt. Även här vittnar
refrängpartiet om släktskapet till Pain of Salvation.
Daniel
Magdics sologitarrspel är mycket varierat med en härlig
frasering och känsla, där det tekniska kunnandet aldrig blir ett
självändamål, utan bara bidrar till den musikaliska helheten. I
början hade jag vissa lite kritiska känslor angående Kjell
Bergendahls röst och i bland lite entoniga sångsätt, men så här
efter säkert tjugo genomlyssningar av plattan måste jag bara
erkänna för mig själv: Jag älskar den!! Han har en klart
“speciell” röst, men som han använder på ett sätt som ger
bandets låtmaterial en helt unik och egen prägel. Björn Taumans
tunga basspel i samklang med Markus Karlssons svängiga trumspel
bidrar även det till att skapa ett mycket tilltalande sound, som
i vissa partier känns välbekant, men som samtidigt tillför
genren något nytt och unikt.
Plattan
är inspelad i en lokal studio och i den egna replokalen, men är
också inspelad / producerad / mixad av och tillsammans med Pelle
Saether i hans Underground Studio. Ljudbilden är härligt tung
och organisk, men samtidigt luftig med en bra
instrumentseparation som gör varje inblandad musikers insatser
tydliga och lätt igenkännbara. Att man verkligen satsar seriöst
vittnar inte minst det faktum om, att man har fått självaste Ty
Tabor från King´s X att mastra plattan. Detta tillför
naturligtvis plattan ytterligare en dimension av
professionalism, och då till en redan fullständigt lysande
slutprodukt. Favoritspåren är många, men om jag ska plocka ut
några extra grymma spår får det bli: “Precious life”,
“Claws of norms”, “The child that used to play” samt
avslutande “Intervention: part I & II”
Nu är
bandet signade och plattan ”Fear, Hope & Frustration” släpps
samma vecka som Pain of Salvation släpper sin Road salt II. Jag
är övertygad om att jämförelserna kommer att bli många och
ganska omtalade. Är PoS – Road salt II av samma ”tama” kaliber
som sin föregångare så går grensegern odiskutabelt till
Renaissance of Fools. Finns det någon som helst rättvisa i
musikvärlden, så ser vi Renaissance of Fools på de stora
scenerna / festivalerna inom en snar framtid. Varför inte redan
på nästa års upplaga av Slottsskogen Goes Progressive, där
bandet enligt min mening skulle vara självskrivna!!!
www.myspace.com/renaissanceoffools
9 / 10
Staffan Vässmar
|