5. Titanic calls carpathia
Andy Tillison: Keyboards, lead vocals
Jonathan Barrett: Bass, vocals
Luke Machin: Guitars, vocals
Nick Rickwood: Drums
Theo Travis: Saxophones, flute

En ny platta med The Tangent väcker alltid förväntan, då bandet genom åren har levererat flera riktigt skapliga alster. Det som i starten var en Engelsk/Svensk angelägenhet har efterhand helt övergått i Brittiskt herravälde, allt eftersom de Svenska musikerna (Roine Stolt, Jonas Reingold, Jaime Salazaar, Zoltan Czörsz, Krister Jonsson) troppat av. Ett musikaliskt samarbete mellan Beardfish och Tillison tog vid efter det att den välrenommerade Malmötrion lämnat bandet, men denna lineup blev tyvärr inte speciellt långvarig. Idag är bandmotorn /keyboardisten / kompositören Andy Tillison ende kvarvarande originalmedlem.

Nya plattan ”Comm” handlar om dagens ultramoderna samhälle och om användandet av datakommunikation. Tillison har alltid varit en föregångare när det gäller teknik. Han var med största sannolikhet den absolut första privatperson / musiker som använde sig av mp3-filer i promotionsyfte, och detta bara ett par timmar efter det att tekniken hade blivit tillgänglig.

Även om man har ganska så högt uppskruvade förväntningar inför ett nytt The Tangent-släpp, så tycker jag sällan att man blir riktigt besviken. Så är inte heller fallet med nya ”Comm”, för här känns det mesta ganska så hemtamt och igenkännbart. Andy har sin vana trogen klämt ur sig en hoper ganska så intressanta spår, där variation och musikalisk mångfald verkar ha varit två ledstjärnor. En annan mycket viktig faktor är det musikaliska hantverket, där Andy Tillison sin vana trogen samlat ett knippe skickliga musiker omkring sig.

Tillisons eget keyboardspel vittnar om stort kunnande och om en stor variation både när det gäller uttryck och sound. Hans vokala insatser däremot är inte av samma dignitet, då hans röst ganska ofta känns lite ”halvsur”och entonig. Den passar på något skumt vis ändå in i den totala helheten. Nye unge gitarristen Luke Machin levererar ett gitarrspel som både är tekniskt avancerat, men också mycket väl avvägt och stilfullt. Han har en grymt skönt ton, frasering och känsla som tydligt kommer fram i de instrumentala partierna i den långa inledningslåten ”The wiki man”, och inte minst i den fartfyllda ”Tech support guy”.  Theo Travis bidrar som brukligt med många sköna toner från sina blåsinstrument, och då är det framförallt hans flöjtspel i ”Titanic calls carpathia” som förgyller tillvaron.

Rytmsektionen med Jonathan Barrett och Nick Rickwood är klart godkänd, MEN man har inte det flow, groove och sväng som alltid finns med när Jonas Reingold och Czörsz / Salazaar lirar ihop. Detta kändes i början inte så betydelsefullt, men för varje genomlyssning känns det mer och mer märkbart.

De fem spåren på plattan spänner över ett mycket stort musikaliskt register och får väl som helhet klassas som klart godkända, men vissa delar / partier känns ibland lite väl stela och ”stillastående” och detta drar ner slutintrycket en del. ”Comm” levererar i slutändan ändå en känsla av välmående och av progressiv variation, men den slutgiltiga upphetsningen inför ett verk av denna dignitet uteblir dock.

5,5 / 10