2. Mantis
3. Obsession
4. In The Name of God
5. Blame
6. Way to Nowhere
7. Nothing (Radio Edit)

Den polska progressiva musikscenen växer sig allt större och mitt bland alla melankolisk och progressiva rockband dyker så nu en liten bastard upp. Med redan ett album under vingarna så presenterar nu Qube sin nya platta ”Incubate” som mest för tankarna till andra sidan havet och USA än till bandets landsmän. På albumet så sveper nämligen långa böljande låtar in det mesta inom ”modern” metal från andra sidan havet och två band som gör sig ständigt påminda är Tool och A Perfect Circle (även om Qube inte alls är lika invecklade) men även ett band som Mastodon går att refererar till i de hårdare partierna. För den som önskar kan man även ta till ord som hardcore, thrash och grunge för att måla upp bandets musik än mer. Detta resulterar i att tunga tuffa riff trängs med ett aggressivt trumspel samt atmosfäriska melodier som presenteras i en välspelad och teknisk kostym där tempoväxlingar och kontraster är frekvent förekommande. Tack vare grungens närvaro så får musiken en melankolisk touch och det mörker som infinner sig snarare färglägger musiklandskapet än dränker alltihopa i svärta.

”Incubate” hade kunnat vara en riktig fullträff för det mesta som får mig att uppskatta progressiv metal finns här men musiken tappar ändå mitt gillande på ett par mycket viktiga punkter. Först har vi sången som växlar mellan snygg Sully Erna (Godsmack) -ångest och hemskt gastande metalcore-sång. Vem som ansvarar för vilken del i sången vet jag inte då sångaren Daniel Gielza även får uppbackning av gitarristen Kamil Wisniewski samt trummisen Pawel Gajewski. Känslan av att vissa delar av sången går an medan andra delar inte tilltalar mig alls är påtaglig genom hela skivans gång.
Men det viktigaste för att ett högre betyg skulle kunna ha satts är avsaknaden av intressanta låtidéer. Det spelar ingen roll hur välspelat det än är för känns låtarna i sista ändan bara som att ett gäng småtrevliga idéer satts samman med en trevlig melodi så blir det sällan spännande i längden. Ett intressant riff här, en skön tempoväxlig där och en medryckande melodi på ett annat ställe räcker inte för att helheten skall blomma ut. Allt smälter samman istället för att sticka ut och visa upp sig och inte ens efter flertalet fler lyssningar än normalt så händer det någonting. Ett lysande exempel är den radioanpassade versionen av ”Nothing” som medföljer där allt ointressant skurits bort och istället ger låten ett mer genuint intryck.
Nej Qube visar med “Incubate” upp en klart intressant blandning av musikstilar men bandet behöver nog ytterligare några album på sig för att finslipa låtsnickrandet skulle jag tro.