Så var den då här, Steven Wilsons nya efterlängtade soloplatta
(till och med en dubbel-CD) som släpps två år efter hans första
soloverk ”Insurgentes”. Steven beskriver nya plattan som hans
största projekt hittills vilket ju inte säger lite med tanke på
hans imponerande produktion under nu mer än två decennier. Till
största delen har den ju varit knuten till hans huvudsakliga
band Porcupine Tree men han har också varit involverad i en
mängd mycket lyckosamma sidoprojekt där kanske Blackfield är det
mest framträdande. För svensk del är ju Steven även välbekant
genom hans insatser som producent på några av plattorna från
progmetal-bandet Opeth.
90 minuter musik ryms på de två skivorna fördelat på 12 låtar
varav en (”Raider II”) är hela 23 minuter lång. Självklart var
förväntningarna stora när man började lyssna på detta mastiga
verk. Men på något sätt märkte man redan på inledningspåret
”Grace for drowning” att det här kommer att bli bra. En mycket
stämningsfylld låt där Steven sjunger textlöst (typ ”lalala”)
till underbart pianoackompanjemang. Själv undrar jag om det
verkligen är Steven som spelar piano för det är så underbart
vackert och skickligt utfört. Har inte kunnat lista ut vilka
musiker i övrigt som Steven använder sig av (fick inte någon
förhandsinformation här). Något som också fick mig att haja till
direkt på inledningslåten var att han använde sig av
mellotronkörer. Steven sägs ju ha ett par mellotroner i sin ägo
men han har ju hittills använt sig av dem rätt så sparsamt på
tidigare plattor med Porcupine Tree exempelvis. Men här finns de
med direkt på första låten och jag kan redan nu säga att de
förekommer (d v s som körer, stråkar, blåsinstrument och
framförallt den klassiska flöjtmellotronen) på i stort sett i
varenda låt på plattan!
Låt nummer två ”Sectarian” är i det här sammanhanget nästan en
veritabel uppvisning av de dramatiska ljudbilder som man kan
måla upp med den klassiska mellotronen tillsammans med mer
traditionella rockmusikinstrument. Låten är tydligt inspirerad
av framförallt King Crimsoms verk, både från det tidiga 70-talet
men även i mer moderna uppsättningar under 90-tal och tidigt
2000-tal. Kul är också att notera att en del av den spännande
”småknasiga” taktmarkeringen är nästan på pricken samma som
Steve Hackett använde sig av på en av låtarna på hans
debutsoloplatta ”Voyage of the Acolyte” från 1975. Sen har vi de
olika ”skalvandringarna” med bas och mellotronstråkar som nog
får anses vara typiska kännetecken för King Crimson. Här finns
också härliga mellotronblåspartier, både saxofon- och
flöjtdominerade. Flöjtvarianten har man ju hört väldigt ofta
(ända sen Beatles ”Strawberry fields forever”) medan
saxofonvarianten är lite mer ovanlig. Som slutkrydda i låten
finns även ett härligt avspänt jazzigt parti med
mellotronflöjter och (troligen) äkta klarinett. En synnerligen
inspirerande låt av närmast mästarklass!
Som om inte detta vore nog kommer redan som låt nummer tre den
låt som jag rankar som plattans bästa spår – ”Deform to form a
star”. Det här är en alldeles underbar komposition utförd med
otrolig känsla. Återigen den där underbara pianoklangen i
inledningen innan fler instrument tar vid och Steves känsliga
sång inleder. Nya pianoackord tar vid och ett flertal häftiga
tonartsbyten utförs väldigt läckert. Sen fortsätter sången
mycket vackert ackompanjerad även av mellotronflöjter. Refrängen
tar vid med väldigt mycket tidig Porcupine Tree känsla (90-tal)
och rejält med mellotronstråkar. Steven får sen tillfälle till
ett kort men mycket fint gitarrsolo innan sången fortsätter
igen. Avslutningen av låten är väldigt fin med mycket avspänt
spel på diverse klangrika keyboards där mellotronflöjten
återigen används otroligt effektfullt. Allra sist kommer sen ett
parti med närmast Beach Boys-inspirerad sång delvis i falsett.
Oerhört tjusigt!
Ja, och så här fortsätter det (nästan) på de övriga 9 låtarna
och jag inser att jag inte kan lämna en lika fullödig
beskrivning av innehållet i varje låt utan att riskera att bli
alldeles för långrandig. Förvisso är de tre första låtarna på
plattan väldigt, väldigt bra men det innebär inte att resten är
stort mycket sämre. Nej, inspirationen och kreativiteten
fortsätter att flöda med nya ansatser och infallsvinklar. T ex
den mycket svängiga ”No part of me” (fina improvisationer på
diverse blås), den lugna och mycket fina balladen ”Postcard”,
spännande kör-arrangemang på ”Raider Prelude” (jag tror det här
är äkta och inte mellotron – men kan inte vara helt säker –
otroligt snyggt är det i alla fall), mycket experimentella och
jazziga ”Remainder the black dog” (svängigt modernt King
Crimson-stuk på mittpartiet), fina akustiska gitarrtoner på
”Belle de jour” (får mig nästan att tänka på den likaledes
fantastiska låten ”Gravestone Hill” från skivan Lunatic Soul II
– kopplingen mellan Steven Wilson och Mariusz Duda är ju rätt så
tydlig), den suggestiva ”Index” med en otroligt härlig
intensitet på slutet (den här låten känns härligt modern och
nyskapande – ytterligare ett mästerverk!) och den dramatiska och
ödesmättade ”Track one” med fullt orkesterös i mittenpartiet men
som avslutas med ett lugnare och mycket fint gitarrparti.
Efter detta återstår bara att skriva lite om de två kvarvarande
låtarna ”Raider II” och avslutningslåten ”Like dust I have
cleared from my eye”. Den förstnämnda är alltså hela 23 minuter
lång och är en komplex historia med flera olika partier. Väldigt
dramatisk tidvis och återigen återkommer de mycket starka
influenserna från King Crimson. Här finns också sköna partier
med mer avspänt akustisk musik dominerad av gitarr, piano och
flöjt (och nu menar jag autentisk flöjt och inte mellotron). Här
märker man att Steven spelar tillsammans med ett gäng mycket
kompetenta jazzmusiker. Låter väldigt trevligt får jag säga. Jag
får också lite Beatles-känsla i vissa av sångpartierna och även
lite tidig psykedelisk Pink Floyd-stämning. Den här låten tar
tid att sätta sig in i och är kanske Stevens mest komplexa
komposition hittills. Men väldigt spännande, i alla fall.
Avslutningslåten ger mig otroligt starka associationer till mina
första starka lyssningserfarenheter från Porcupine Tree’s tidiga
plattor från 1990-talet. De där lugna och sköna balladerna med
en så otroligt skön känsla (ni vet, de där släpande lugna
låtarna med arv från David Gilmour och Pink Floyd). Precis samma
känsla finns här. I tillägg har Steven lagt på ett otroligt
skönt orgelackompanjemang till den fina sången, för att inte
tala om de sköna mellotronkör-harmonierna. En värdig avslutning
på en otrolig bra skiva. Den allra sista tredjedelen på låten är
också väldigt speciell. En svävande fantasifull slingrande
ljudslinga som vänder och vrider sig långsamt i fantastiska
harmonier. Rena musikterapin för den orolige!
Det är plattor som den här som man som Artrock-fantast letar
efter. En veritabel guldgruva med musik som tål att lyssnas på
om och om igen för att upptäcka nya vinklingar och detaljer. Det
är härligt att konstatera att Steven har gjort sin absolut mest
prog-inspirerade platta hittills. Man kan faktiskt se plattan
som en kärleksfylld hyllningsplatta till den kreativa perioden
på slutet av 60-talet och början av 70-talet då den progressiva
rocken slog igenom. Men det fina är alltså att allt verkligen är
ny musik inspirerad av detta och inte någon form av kopia av
originalet. Det blir jubel på de flesta fora för Art- och
Progrock -det är jag tämligen övertygad om. Frågan är dock om
Steven lyckas erövra även nya fans utanför denna krets. Jag
hoppas verkligen det. Steven Wilson förtjänar verkligen denna
framgång.
www.gracefordrowning.com
Betyg: 10 av 10
Karl-Göran Karlsson
|