E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

 

ArtRock MySpace

 
 

 

 

Beth Hart & Joe Bonamassa - Don't Explain (Mascot Records/Border)

 
1. Sinner's Prayer
2. Chocolate Jesus
3. Your Heart is as Black as Night
4. For My Friend
5. Don't Explain
6. I'd Rather Go Blind
7. Something's Got a Hold on Me
8. I'll Take Care of You
9. Well, Well
10. Ain't No Way

 

Joe Bonamassa kan vara en av de artister som jobbat mest de sista åren. Bara i år har han redan ett lysande soloalbum (Dust Bowl) samt Black Country Communions andra album på sitt samvete. Så att det skulle dyka upp ytterligare ett album från nästan ingenstans med Joes namn på var ju lite oväntat då han i skrivande stund inte bara är i studion och spelar in sitt nästa soloalbum utan även har ytterligare en turné inplanerad innan året tar slut.
Denna gång har han tagit sitt soloband och sin så gott som personlige producent Kevin Shirley och slagit sina påsar ihop med den amerikanska bluessångerskan Beth Hart. Under två helger tidigare detta år så spelade dom tillsammans in ett album vars material utgörs av gamla klassiska soul-, rhythm and blues- och jazzlåtar. Jag har aldrig tagit del av Beth Harts musik tidigare men efter lite research så insåg jag att hon förmodligen har helt rätt röst för detta ändamål. Hon har en rå, vibrerande och ruffig men ändå myndig och själsfylld stämma som passar ypperligt till just blues och soul.

Jag är ingen storkonsument av de genres som bjuds på detta album, som fått namnet ”Don’t Explain”, men har på senare tid börjat utforska dessa marker mer och mer då det finns allt för mycket bra musik där för att gå miste om det. Så till min glädje fann jag här nästan inte ett enda namn som jag inte hört talas om tidigare. Jag kanske inte är nära bekant med alla artisters musik men jag har i alla fall hälsat artigt och bett att få återkomma vid annat tillfälle.
Sen har jag väldigt strikta åsikter när det kommer till covers. Antingen skall det vara helt olikt originalet eller så skall man tillföra något som gör den nya versionen bättre.

Så hur tacklar man då ett sådant här album? Efter ett par lyssningar visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka då det var mestadels ett rätt så stillsamt album. Framförallt kändes det som en skiva med musik man måste vara på rätt humör på för att uppskatta till fullo. Så jag tänkte styra upp den här recensionen på ett något annorlunda vis och gå igenom låt för låt där originalet och den nya versionen fick stångas mot varandra. Så jag dämpade belysningen, öppnade upp en flaska rödtjut, puffade till kuddarna i soffan och satte mig ner för att avnjuta först originalet i fråga och sen Joe och Beths version och så här lät det:


1. Sinner's Prayer (Ray Charles & BB King)

Originalet: Detta är ett lite småsläpigt men lyckat samarbete mellan soulmästaren Ray Charles och blueskungen BB King. Låten känns dock tidlös tack vare den oklanderligt instrumenthanteringen och den stämning som dessa två giganter skapar ihop.
Beth & Joe: Denna låt blir i Joe och hans manskaps händer en långsam och tungt malande blueslåt. Här får vi direkt stifta bekantskap med det otroliga register som Beth innehar där hon lyckas få in både känslig soul och rivig blues i sången. Jag tycker faktiskt att det blir något bättre än originalet även om det inte går att jämföra riktigt.

2. Chocolate Jesus (Tom Waits)

Originalet: Tom Waits har ett säreget och väldigt udda sätt att framföra sin musik på och man vet aldrig var man har honom. Men just denna låt är en mer jordnära, primitiv och såsig (i positivt bemärkning) blueslåt som är snygg men knappast det roligaste jag har hört.
Beth & Joe: Här är tempot aningen högre och soundet mer genomarbetat och låten har kvar sin bluessjäl men blir i sista ändan ändå aningen kabaréaktig. Detta är en helt okay version men inte lika bra som originalet även om Beth härligt riviga stämma nästan slår Waits besynnerliga sång.

3. Your Heart is as Black as Night (Melody Gardot)

Originalet: En härligt soulfylld jazzlåt med både nerv och bärande melodi som kan vara amerikanska Melody Gardots bästa. Soul blir inte mycket mer själfullt än så här trots att tempot kan vara något småsegt.
Beth & Joe: Här ger Joe och Beth med band bluessoulen ett ansikte. I en nästan dubbelt så lång version som mot originalet så försvinner tyvärr den sköna jazzkänslan men vi får dock ett snyggt gitarrsolo från Joe och Beth gör sitt bästa för att försöka tygla sin annars vilda röst, och hon lyckas mycket bra. Dock blir låten för lång och man tenderar att leta efter knappen på fjärrkontrollen som låter en hoppa till nästa låt.

4. For My Friends (Bill Withers)

Originalet: Detta är en härligt funkig soullåt som får mig att må bra var gång jag hör den. Bill Withers har dessutom en känslosam röst som både är len och rivig vilket ger låten ytterligare en dimension.
Beth & Joe: Hoppsan! Vad hände här? I denna nya version så blir detta en tung och bluesig rocklåt med Beths vibrerande röst som glasering på toppen. Här har dom lyckats göra något nytt av låten utan att plocka bort dess själ. Vid första lyssningen är det svårt att höra att det är samma låt till en början men sen hittar man melodin och skivans hittills bästa låt är kommen.

5. Don't Explain (Billie Holiday)

Originalet: Billie Holiday sjunger ju fantastiskt här men denna klassiska jazzlåt är dock allt för släpig i mitt tycke.
Beth & Joe: Inte mycket har hänt här från originalet förutom bättre produktion och snyggt gitarrspel. Låten är fortfarande i släpigaste laget för mig och den är dessutom nästan en minut längre vilket inte hjälper till.

6. I'd Rather Go Blind (Etta James)

Originalet: Här får vi äntligen lite soulfylld rhythm and blues med en oefterhärmliga Etta James i storform, även om jag må uppskatta hennes mer renodlade bluesalbum mer. Detta är dock en liten loungepärla som alltid fixar den rätta stämningen för den salongsberusade. Men låten är tyvärr allt för kort, jag vill ha mer!
Beth & Joe: Det är nästan så att Joe och Beth anser samma sak som jag för är kommer albumets längsta låt med sina åtta minuter vilket är fem och en halv minut längre än originalet! Tyvärr hittar jag inte samma nerv och djup som i originalet och längden gör att jag tröttnar på låten efter ett tag. Visst briljerar Joe som vanligt men Beth får än en gång tygla sig. Tänk om hon bara hade morrat till riktigt ordentligt efter Joes snygga solo, ja tänk…

7. Something's Got a Hold on Me (Etta James)

Originalet: Detta är ytterligare en härlig rhythm and blues-låt med Etta James än en gång men denna gång med mer fart och kort och gott lite mer fest helt enkelt. Blir man inte på så pass gott humör av denna sextiotalsstänkare att det börjar spritta ordentligt i benen så är man förmodligen lam från topp till tå.
Beth & Joe: Än en gång drar dom ut på speltiden gentemot originalet men denna gång är det helt rätt. Dels får vi höra Beth fulla potential som bluessångerska och dels får vi skivans enda renodlade rhythm and blues-stänkare. En filmälskare skulle nog kunna få för sig att denna låt är tagen från soundtracket till filmen The Commitments men så är inte fallet. Tycker nästan denna version är roligare att lyssna på än originalet.

8. I'll Take Care of You (Gil Scott-Heron)

Originalet: Jag har svårt att placera denna låt. Är det jazz eller soul eller båda delarna? Det jag är säker på är att Gil Scott-Heron, som lämnade jordelivet i maj detta år, aldrig har varit någon sångare jag tagit till mig trots flera försök.
Beth & Joe: Än en gång flyttar dom fram stopptiden gentemot originalet och denna gång kunde dom låtit bli då det inte blir mycket mer än en seg bluesballad i sista ändan. Fast än en gång, vem gillar inte att lyssna till Joes fantastiska gitarrsolon?

9. Well, Well (Delaney & Bonnie)

Originalet: Delaney och Bonnie souliga rock är ny för mig och jag får här känslan av både folkrock och hippiekultur i en småtrevlig och småsvängig låt som lever helt på sin enkla refräng. Inget jag fastnar för direkt men klart värt att utforska vidare för undertecknads del.
Beth & Joe: Äntligen får vi ta del av Joes sångstämma i denna duett med Beth som svänger på ett fantastiskt trevligt sätt! Detta är helt klart det rockigaste momentet på skivan och klart bättre än originalet utan tvekan. Detta är skivans kanske trevligaste stund.

10. Ain't No Way (Aretha Franklin)

Originalet: Souldrottnigen Aretha Franklin är helt klart en av de artister jag måste lyssna mer på och denna fantastiska soullåt är inget annat än en klassiker. Men det krävs att man är på rätt humör för att lyssna på så här pass släpig soul men dom gångerna det humöret inställer sig, ja då bör denna låt spisas.
Beth & Joe: Vad kan då tillföras denna låt? Ja inte mycket mer än Joes snygga gitarrspel för här blir det nu istället en lite småseg, om än snygg ballad, utan någon speciell nerv. Inget värdigt slut på skivan om ni frågar mig. Det blir nästan trist rent ut sagt.


Hur klarade då Joe, Beth och de andra att ge liv åt gamla klassiker och klarar skivan att stå på egna ben? För det första skulle jag vilja säga att dom har tagit ett ganska spretigt låtmaterial och lyckats fläta samman alltihopa till något eget. Helheten blir en bluesplatta med rockstänk och soulnerv där Beth är den självklara mittpunkten och Joes oklanderliga gitarrspel draperar musiken snyggt men han tar aldrig mer plats i ljudbilden än de andra lysande musikerna. Helgjuten är inte skivan, långt ifrån som ni kanske har märkt i mina kommentarer, men det är långt ifrån underkänt och det finns flertalet guldkorn att njuta av.
Det jag gillar mest egentligen är att inspelningstiden har varit så pass kort vilket har gjort att känslan man får är att både skivan och tolkningarna är både äkta och ärliga. Här fanns inte plats för en massa finjusteringar och omtagningar utan här gällde det att kunna sin del och sen spela in alltihopa tillsammans med de andra på en gång. Fler band borde göra så om ni frågar om.

Albumet “Don't Explain” är en skön liten musikalisk pärla som inte alls bör skämmas för sig men det där lilla extra, det exceptionella som gör att alltihop lyfter till oanade höjder, det saknas. Men ibland räcker det gott och vem vet? Detta samarbete kanske bär frukt så det kommer ytterligare album att skörda i framtiden? Ska man se till Joe Bonamassas arbetstakt så är det ju inte alls omöjligt…

http://hartandbonamassa.com/index.php



Betyg: 6/10

Ulf Classon

 
 

 

 

  

 

  

  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna