Simon Shedwell: Lead and backing vocals
Andy Coles: Lead and rhythm guitars, backing vocals
Steve Coles: Lead and rhythm guitars
Craig Burkitt: Keyboards and piano
Chris Le Mottee: Bass
Alex Townsend: Drums and percussion

Drygt fyra år efter Brittiska bandet Awakes debutalster ”Illuminations” kommer uppföljaren “Forever more”. Föregångaren till dagens recensionsobjekt spelades in i Division One Studios av/med Tom S. Englund från Evergrey bakom spakarna. Likheterna mellan dessa båda band var ibland lite väl tydliga när det gällde sound, låtuppbyggnad och framförande, men påverkade inte det välljudande och tämligen övertygande slutresultatet nämnvärt.

Det mycket nära musikaliska släktskapet till Evergrey återfinns även här på ”Forever more”, och den som förväntar sig några större överraskningar gentemot debuten lär bli besviken. Sedan förra släppet har gitarristen Richard Hall lämnat bandet, och har därefter ersatts av bröderna Andy och Steve Coles. Det mesta är sig likt sedan förra utgåvan även om de båda nykomlingarna har tillfört en viss ny tyngd och energi till bandet. Evergrey har de senaste åren harvat på i ungefär samma musikaliska fotspår, och har i princip upprepat sitt koncept gång efter gång utan att utvecklas nämnvärt. Awake verkar tyvärr ha gått i samma fälla redan här med sitt andra albumsläpp, och känns redan från första genomlyssningen förvånansvärt förutsägbara och uddlösa. Det som gör att ”Forever more” framkallar denna känsla är att de flesta låtar följer nästan exakt samma musikaliska mönster. Låten ”Drift away” är ett typexempel på denna brist på variation där tonspråk, intensitet och ackordsföljder är närmast identiskt med ett flertal andra spår. Detta bidrar till en förutsägbarhet som inte alls fanns i samma utsträckning på debuten.

Ibland glimtar man dock till, som i ”Out of control”, ”Release me”, ”One wish” och titelspåret ”Forever more” där man höjer tempot och intensiteten betydligt. Även när man gör det helt omvända som i låten ”Closing the doors”, och bryter av med ett lägre tempo och ett lugnare och mer finstämt tonspråk, känns man mycket mer angelägna. Simon Shedwell har en skön röst och frasering som påminner mycket om Tompa Englunds, och han har samma knarriga och känslosamma sångsätt som honom. De andra musikerna i Awake hanterar sina instrument på ett mycket skickligt sätt och lirar både med teknisk finess och variationsrikedom. Det behövs dock en rejält mycket större variation på låtarna för att riktigt nå hela vägen fram.

5 / 10