5. The Circle
6. The Traveler
7. Gaudi's Run
8. Not Alone
9. A Phoenix Flight
10. Crazy Lady

Då var den italienska powertrion Johnfish Sparkles andra album, betitlat ”Flow”, här. Deras debut slog inte direkt knock på mig men lovade ändå gott inför framtiden så jag såg fram emot uppföljaren. Debuten visade prov på ett härligt retrorockssväng med band som Led Zeppelin och Cream i förarsätet men med en vilja att ta ut svängarna lite likt hur Rush gjorde på sin debut. Så döm om min förvåning när första spåret, ”Hard Times Goin' On”, snurrar igång på nya skivan och vi får ta del av en The Black Crowes-pastisch med små progressiva utsvävningar! Det är inte hundraprocentigt utfört men är ett klart tilltalande grepp för undertecknads del. Sen försvinner bandet in i ett mer svårdefinierat musikaliskt landskap. Den närmaste beskrivningen jag kan komma på är just ett småprogressivt The Black Crowes men det känns inte helt rätt det heller. Bandet spelar en rätt så rak sjuttiotalsbluesrock men tar ut svängarna i udda taktbyten och utsvävande tekniska nummer men aldrig tillräckligt för att det skall bli renodlat progressivt. Bäst blir det i redan nämnda inledningsspår och ”A Phoenix Flight” där den senare bjuder på klara Rush-influenser men i övrigt krävs det en hel del tid för att kunna ta in musiken. Det beror förmodligen på att låtarna är ganska lika varandra och att såväl refränger som melodier är väl dolda och tar tid att hitta och uppskatta.

Johnfish Sparkle spelar en tilltalande sjuttiotalsrock men känns samtidigt lite för odefinierbara. Är det rak rock’n’roll eller är det progressiv rock? Kräver musiken att man analyserar den mer ingående för att den fulla potentialen skall visa sig eller är musiken helt enkelt ganska platt? Jag sitter i alla fall lite småförbryllad efter var lyssning och har svårt att bestämma mig om jag gillar det eller inte. Det finns helt klart potential för att italienarna skall bli riktigt bra men precis som på debuten så finns det eggande beståndsdelar men det där lilla extra saknas. Förmodligen tar det några år innan albumet har sjunkit in riktigt men vem vet? Då kanske bandet redan har hittat det vinnande konceptet som jag både tror och hoppas att dom har inom sig.