7. Guidance Two - 1:02
8. Still A Dream - 5:56
9. Radiae - 4:15
10. Where Everyting's Perfect - 6:11
11. Dorothy's Lament - 3:36
12. Intermission - 0:08

Ibland etsar sig en viss typ av musik sig fast i hjärngloben utan att man kan förutse detta, InsideOut Music släpper här kanske sitt mest radiovänliga alster utan att kringgå sina principer. Visst finns här mängder av progressiva inslag liksom de förväntade musikaliska omkastningarna men ändå dominerar det mera raka melodiska och mina tankar går till band som MUSE.

Första releasen “Forty-Six Minutes, Twelve Seconds of Music” fick bra gehör bland press och lyssnare vilket gav gruppen möjlighet att besöka Europa samt agera förband till Riverside. Nya skivan ger oss en science fiction historia inbunden i ett koncept med diverse sammanhållande talsekvenser och genast känns filmens värld som ett tänkt scenario. Som titeln förtäljer lär även en episod II inom en snar framtid hamna bland skivdiskarna.

Musikaliskt finns här flera källor fast den mera moderna arenarockvarianten känns trots allt mest närvarande. Lättprog i bästa tappning med många atmosfäriska nästan symfoniska vinklar och arenarocken som bas, jo skivan växer definitivt med antal lyssningar och man väntar nu bara på del två. Vokalisten Anadale har en röst/sångsätt som påminner om Dug Pinnick (King`s X) vilken ibland ändrar karaktär lite mer åt John Mitchell, gitarrist och sångare i It Bites. Ett litet irritationselement trots allt de positiva är nog ändå berättarsekvenserna likt reklamavbrotten i filmen. En helgjuten produktion är det ändå med varierat låtval som säkerligen passar lika bra på livescenen.

Det jag framförallt finner åtråvärt är nog ändå den genomgående moll-betonade känslan samt överlag starka melodier där helheten står i centrum.

8/10