Impression III
Impression IV
Impression V
Impression VI
Impression VII
Impression VIII

Mariusz Duda från polska Riverside släpper nu sin tredje platta från sitt soloprojekt Lunatic Soul. Fast skall man vara ärlig så är denna inte en helt självständig tredje platta utan bygger på lite låtar som blev över från de andra två plus ett par remixar av tidigare låtar. Men det verkar tyvärr som att det här ändå är slutet på projektet, d v s att det blir en trilogi och inget mer (snyft).

Man känner onekligen igen det mesta av stämningarna från de tidigare två alldeles utmärkta plattorna. Fast här är det frågan om lite mer dominans av helt instrumentala låtar till skillnad från de tidigare där Mariusz sång och berättande var en viktig del. Här är lite mer Ambient-feeling i flera av låtarna och man får närmast associationer till film-musik ibland. Men återigen skapar Mariusz en alldeles underbar och närmast magisk atmosfär i flera av låtarna. Goda exempel är ”Impressions II” (otroligt fina stämningar från akustisk gitarr och piano), det sanslöst snygga gitarrspelet på ”Impressions III” (särskilt på slutet med fint samspel med bas), underbar sång tillsammans med diverse gitarrer på ”Impressions IV” och ”Impressions VI” (kanske de två bästa låtarna på plattan!).

Sen måste jag helt enkelt nämna den helt fantastiska valsen (!) på ”Impressions VIII”. Efter inledande närmast magiska stämningar kommer en mycket fin valsslinga på piano som efterhand ackompanjeras alldeles underbart på harpa (!). En ren njutning! Mästerligt! Musik kan knappast göras mer vacker.

Till sist kommer på plattan två remixar av tidigare låtar. Till min stora förfäran (!) har Mariusz gjort en remix på den kanske allra vackraste låten på ”Lunatic Soul II”, nämligen den underbara ”Gravestone Hill”. Versionen här är väldigt annorlunda (d v s väldigt olik originalet) men jag kan ändå inte förstå att han har gjort det här. Känner det som lite av ett helgerån. Låtar som är perfekta skall man faktiskt hålla fingrarna borta från (fast jag inser att det verkligen är en starkt personlig åsikt). Men i alla fall – denna lugna låt tålde inte att omstöpas på det här sättet. Varning utfärdas!

Jag kan däremot verkligen applådera remixen av den andra låten, ”Summerland”. Den nya versionen har verkligen lyft denna låt till nya höjder, främst genom rytmsektionen som lagts på och på den underbara sången av Mariusz. Så denna remix får verkligen tummen upp.

Lunatic Soul-trilogin är en unik serie plattor och något som jag verkligen rekommenderar för er som gillar Porcupine Tree och Riverside. Det är musik som man verkligen skulle önska att man hade med sig den dagen man strandar på en öde ö. Mycket vilsam och skön musik som tröstar och omfamnar. Den tredje plattan når kanske inte riktigt samma höjder som nummer två (som i mitt tycke är den bästa) men det är verkligen inte långt ifrån. Egentligen är det bara fadäsen med ”Gravestone Hill” som drar ner betyget från ett absolut toppbetyg.

Betyg: 8 av 10