5. V
6. Dark City
7. Equilibrium
8. Days of Rage
9. End of Innocence
10. Tragedy and Triump

I fallet med amerikanska heavy metal-veteranerna Iced Earth så är jag att klassa som en bakåtsträvare enligt många. I mitt tycke har dom nämligen inte gjort något av intresse sedan 1998 års ”Something Wicked This Way Comes”. ”Horror Show” från 2001 var i och för sig småtrevlig men efterföljande trion album har alla känts lite väl tilltagna och allt för pretentiösa. Albumen har varit för svulstiga med ett riffande som gått på tomgång, melodier som inte satt sig och refränger som glömts bort lika fort som man hört dom. Så när nya plattan ”Dystopia” visar sig innehålla kortare låtar och en speltid på endast fyrtiofem minuter så ökade hoppet rejält hos mig. Men tyvärr visar det sig snart att bandet fortfarande befinner sig i limbo och tröttsamt tuggar på i gamla hjulspår.

Inledande fartvidundret, tillika titelspåret, ”Dystopia” inger dock hopp då den rullar igång skivan och nya sångaren Stu Block (Into Eternity) visar direkt med sitt breda register varför han fått jobbet bakom micken. Han klarar av både Matt Barlows låga register så väl som Tim Owens höga Halford-skrik och slår direkt fast att han inte kommer att behöva stå i skuggan av sina två just nämnda föregångare. Låten överraskar också genom att påminna en hel del om mästerverket ”The Dark Saga” (1996) och hela albumet känns faktiskt som en tillbakagång i bandets diskografi. En känsla som både ettriga ”Boiling Point” och thrashstänkaren ”Days of Rage” hjälper till att förmedla men det är också allt. Resterande låtar på skivan når inte upp i samma nivå utan maler på i de för bandet karaktäristiska galopperande rytmerna, återanvända riff och stora refränger med maffiga körer. Inget fel att köra på i gamla hjulspår som sagt men Iced Earth har gjort det allt för länge nu och den nytändning som jag hade hoppats på med en ny hungrig sångare uteblir.

Gillar du den senare tidens Iced Earth så lär du nog gilla detta album också. Men om du som jag anser att det är länge sedan bandet lyckades prångla ut något utöver det vanliga, ja då kan kanske ”Dystopia” tilltala dig, men förvänta er inget nytt storverk.

Betyg: 5/10