6. A Thousand Martyrs
7. Seeds
8. Humanity Wept
9. My Black Siberia
10. The Divine Have Fled
11. The Grim Irony

Likt en blodindränkt stridsmaskin rullar den brittiska mangelplutonen Vallenfyre fram och tuggar sakta men säkert i sig allt i sin väg. Bestyckad med tunga distade riff, blixtrande trummor, pumpande basgitarr samt lågt grymtande, men ändå hörbar, sång så slår dessa britter (och en svensk) ner det mesta i sin väg. Ljudet som denna armé producerar blir till ett perfekt soundtrack till massiv förödelse och lemlästning. Det är inte den snabbaste eller mest extrema musik som ljuder när bandet dundrar fram men i mina öron finns det inte mycket ondare musik än så här. Vi pratar alltså om gammal hederlig death metal så som det lät i stockholmstrakten när genren var ung men nu lätt kryddad med isande melodier och dränkt i doom. Tänk er att Entombed spelat in en Black Sabbath-platta – ungefär – kanske inte bästa liknelsen men det närmaste jag kan komma. Vi pratar om blytunga riff och härliga taktbyten som skapar ett synnerligen ont sväng i musiken och som samtidigt har begåvats med ett stort och organiskt ljud för bästa möjliga resultat. Hela skivan böljar i ett stadigt mellantempo men bryter av med så väl långsammare stunder som i ”Seeds” och mer tempostarka tillfällen som i småpunkiga "Humanity Wept". Sen finns det spår som tillexempel explosiva ”Desecration” där dom har lyckats få in hela tempospannet och bildar genom det en härlig bombräd.

Att bandet består av prominenta musiker som bland annat Greg Mackintosh (Paradise Lost), Hamish Glencross (My Dying Bride) och Adrian Erlandsson (At The Gates, Paradise Lost) bör givetvis tas upp i en välinformerande recension men det känns föga nödvändigt i detta fall. Bandet står definitivt på egna ben och känns större än medlemmarnas eventuella stjärnstatus. Vallenfyre, som betyder ”strong fire” på fornengelska, bygger knappast nya broar eller skapar något unik på sin debut ”A Fragile King” men vad spelar det för roll när resultatet blir så här bra? Den som vill ha sin dödsmetall tung, lite långsammare och låter så som det gjorde förr i tiden så lär detta album vara ett givet köp. Enda problemet som jag ser det är att albumet i dagens masskonsumtionssamhälle kanske kan anses som lite enformigt. Jag tyckte det till en början också men tar man sig gott om tid att plugga in skivan så hittar man efter ett tag nyanserna och skivan växer ytterligare några snäpp. Ja, den växer så pass mycket så att den spränger sig fram som en het kandidat till årets bästa album!

Betyg: 9/10