7. Insensible Scream
8. Scene of Hell
9. Fake
10. Justified Killing
11. Locked
12. Speed of Samurai

Mitt första möte med nederländska Martyr var för några år sedan då de agerade uppvärmare åt Lizzy Borden i Göteborg. Jag blev glatt överraskad av ett piggt band som visade på riffglädje från åttiotalsskolan men sedan tänkte jag inte mer på det. Förrän nu då möjligheten att tycka till om bandets senaste alster ”Circle of 8” dök upp och efterforskning erfordrades. Att bandet har byggt upp en smärre kultstatus förstår man då det visar sig att dom var som mest aktiva i början på åttiotalet och släppte under denna period två album med inriktning på heavy metal i klassisk stil. Bandet återförenades i början på det nya millenniet och när sen den nya vågen av unga band som spelar ”gammal” metal började poppa upp ur underjorden så var det en perfekt grogrund för en comeback även på skivdiskarna. För några års sedan kom EPn ”Fear” som visade att holländarna fortfarande var vid god vigör och på nya ”Circle of 8” visar dom prov på en salig bladning influenser men fortfarande med rötterna stabilt förankrade i åttiotalets första del.

När det begav sig i början på karriären så hade Martyr en rätt så gynnsam situation rent geografiskt. Dom kunde utan problem influeras av både den groende genren New Wave of British Heavy Metal så väl som den mer aggressiva Bay Area-scenen och det mesta däremellan. På ”Circle of 8” hittar jag referenspunkter till både tidiga Metallica (D.I.) och Megadeth (Afterlife) så väl som Accpet-riffande (Scene of Hell) och Black Sabbath-tyngd (Locked) medan Queensrÿche och Savatage får agera kryddan som lätt strötts på. Vill ni hitta NWOBHM-grenen så låna den nyinspelade låten ”Speed of Samurai” en stund som här medföljer som bonus. Alltihopa är dock sammansatt på ett bra sätt och resultatet blir helt enkelt thrashig åttiotals-heavy metal som säkert kan kallas både ”kult” och ”true” i de rätta kretsarna.

Trots alla goda influenser så blir inte ”Circle of 8” lika välsmakande som man kan tro men det är trots allt inte så pjåkigt i alla fall. Både melodier och refränger tar sin lilla tid att upptäcka, produktionen lämnar en del att önska och låtarna är aningen för långa för mitt tycke. Men efter en ansenlig mängd genomlyssningar så rycks jag sakta men säkert med i det lagom aggressiva svänget och efter ytterligare någon lyssning går jag till och med och nynnar på refrängerna efteråt. ”Circle of 8” är långt ifrån det bästa jag har hört i år men det är trots allt en hyfsat välsmakande åttiotalskaramell. I de rätta kretsarna kan nog detta album röna en hel del framgångar och plockar jag fram plattan nästa gång jag besöker den tyska festivalen Headbangers Open Air så kan jag nog till och med få en guldstjärna i kanten.