12. Pet stories
13. The end

Daniel Fischer: Vocals
Christian Jungebluth: Guitars
Kai Kleinewig: Bass
Michael Ehre: Drums

Ibland dyker det upp plattor som enligt pressreleaser och förhandssnack verkar klart intressanta, och i en del fall blir man ändå positivt överraskad och finner en platta / band som vida överskrider förväntningarna. Tyvärr dyker det alltför ofta också upp plattor som absolut inte svarar upp mot vad förhandsreklamen utlovar, och som direkt faller handlöst mot marken och landar med ett enormt brak. Nitewalks debutplatta ”Darker shades of gray” är en platta som hamnar någonstans mitt i mellan dessa båda ytterligheter.

Nitewalk beskriver sin musik som inte i första hand progressive, utan mer som en smältdegel med influenser från jazz, rock, blues och metal, där låtarna sägs vara komponerade som en mix av alla inblandade bandmedlemmars influenser. Trots denna beskrivning känns ”Darker shades of gray” förvånansvärt välbekant och förutsägbar. Ska man försöka hitta någon form av musikalisk liknelse till andra band känns Nitewalk som ett andra klassens Dead Soul Tribe, men där Dead Soul Tribe alltid känns fräscha och nyskapande, känns Nitewalk som en kopia tillverkad av sekunda material.

Låtmaterialet på ”Darker shades of gray” känns ganska ofta lite väl pretentiöst och alldeles för överarbetat, och utlovar betydligt mer än vad man som musiker klarar av. Detta gör att många låtar känns väldigt ”stolpiga”och ”stappliga” i sin karaktär, och de är emellanåt så invecklade och otighta att de bara blir knappt lyssningsbara. Visst glimtar man till i vissa partier, som i lugna ”Gray angels”, men detta sker alldeles för sällan för att ge något större avtryck på helheten. Detta i kombination med en produktion som knappast förhöjer känslan av kvalitet, gör att slutbetyget inte kan bli annat än med stor tvekan godkänt.

3 / 10