Randy George. Bass
Erik Brenton: Guitar, violin, flute
Nathan Brenton: Cello, guitar, vocals
Rick Altizer: Keyboards, guitar, vocals
Nathan Girard: Keyboards, vocals
Mark Leniger: Saxophone, percussion, vocals

Att Neal Morse genom åren har varit en mycket produktiv och högkvalitativt presterande skivartist har han bevisat närmast i överflöd genom plattor i eget namn, men även med band som Spock´s Beard och Transatlantic. När han för knappa decenniet sedan blev en hängivet praktiserande troende, började han i och med ”frälsnings”-plattan ”Testimony” ösa ur sig det ena konceptalbumet efter det andra.

När Neal Morse levererar ett nytt album sparar han aldrig på krutet och gör någonting halvdant, utan man kan alltid förvänta sig ett alster fullspäckat med musikaliska läckerheter. De genom åren utgivna livealbumen har även de varit rejält fullmatade med både gammalt och nytt material, och i och med dagens recensionsobjekt ”Testimony two / Live in Los Angeles” höjer han ribban ytterligare en nivå.

En kväll på Whittier Theatre i Los Angeles är Neal Morse på plats med sina medmusikanter för att föreviga den mycket framgångsrika ”Testimony two”-plattan live, och för första gången sedan ”Testimony” har han samma liveband som då, nu dessutom kompletterat med ytterligare ett par skickliga musiker. På fjolårets livealster ”So many roads” blandade Neal ganska friskt ur repertoaren med både eget material gammalt och nytt, dessutom uppblandat med spår både från Spock´s Beard-tiden, samt ett par Transatlantic nummer. Här på ”Testimony two / Live in Los Angeles” har Morse valt att enbart gräva ur den digra solokatalogen. Han levererar på denna utgåvas tre cd en musikalisk kompott som borde vara något av varje progälskares absolut mest ”våta dröm”.

Det märks redan i inledningen av konserten att Morse med band är på ett sanslöst skönt spelhumör och efter en inledning med låtarna ”Lifeline” och ”Leviathan” tror man knappast att det kan bli så mycket bättre. Denna grymma start följs dock direkt upp av ett progressivt pärlband av mästerlåtar som i slutändan närmast får liknas vid en veritabel progextravaganza av sällan skådat / hört slag. Man radar upp låtar från plattorna: ”Testimony”, ”One”, ”Sola Scriptura”, ”Lifeline”, innan man på allvar hugger tag i senaste verket ”Testimony 2”, som framförs i sin helhet på ett ytterst oklanderligt sätt. Även om just denna platta inte tillhör någon av mina personliga favoriter kan jag inte annat än att ryckas med i den musikaliska hänförelse som band och publik utstrålar under detta nummers framförande, och man önskar verkligen att man hade kunnat vara på plats och bevittna denna fantastiska konsert. Som en klen men ändå liten tröst kan man ju alltid införskaffa den version som förutom de tre cd.na även innehåller hela giget på två dvd:er, plus Spock´s Beards återföreningsspelning i London på High Voltage-festivalen.

9 / 10