False flag
Chosen by god
Asylum
Play dead
Go back to sleep
Antidote

Nu är den äntligen här "Andromedas" nya alster, har det senaste ganska ihärdigt följt deras uppdateringar och blev alldeles lycklig i själen när videon till "Preemtive strike" släpptes.  En förhållandevis kort och progressivt ösig skapelse, en härlig sak med denna låt är den kyrkorgelaktiga keyboarden, grymt helt enkelt . En annan av de tidiga bekantskaperna från nya skivan var låten "lies R us",  en betydligt lugnare alster och lite mer åt de senare skivorna.

Anmärkas bör att David sjunger något renare men ändå med hans karaktäristiska heshet, men jag tycker helt klart att han har hittat nya nyanser och nivåer i sin sång. Det första som överhuvudtaget fick min uppmärksamhet är det sköna och torra virvelljudet, mycket smack men ändå på nåt sätt lite tillbakadraget. Nu har jag lyssnat på skivan några gånger och trots att jag då lite innan skivan släpptes fått höra dom två ovanstående låtarna så vill jag ändå hävda att just dessa är minst "skitjävlabra" :).

Andromeda har verkligen tagit allt som varit bra och gjort det ändå lite bättre. Om man tillexempel tar refrängen i "Stay unware" att gå från ganska traditionellt opampaprogg till att ramla in i en "görsnygg" megatrallvänlig refräng och sedan gå in i lite kanonsång med guraplock (vackert), sen rätt över i en lite Pain of Salvation klingande passage och tillbaks till refrängen.

I nästkommande spår kan jag finna lite likheter med Dark tranquillity, även i denna låten så visar David att han har överträffat sig själv och sjunger bättre än någonsin, det är helt enkelt en "ruggigt" snygg låt. mycket snygga gitarr akter och allt är med finess ordentligt hopsatt det är sådant som man drömmer om, det har Andromeda lyckats med. "Falske flag" är en tämligen intressant skapelse som är riktigt invecklad på sina ställen och en liten känsla att dra paralleller till Dream Thetater's Ytse jam fast False flag.

Över till "Chosen by god" ytterligare en av de där snygga låtarna, kan även i denna finna lite "Dream Theater" med "La brie" effekten i refrängen, fast jag får ändå tillägga att Andromeda gör det läckrare. Med risk för att bli tjötig så radas det upp ytterligare en av de där helt sjukt snuskigt snygga låtarna i "Asylum" den har både umpha umpha progg detaljer och snygga instrumentala partier med solon och läckra plock, och vackra sånginsatser, Inga som helst problem för maskinen LEJON att trumma på han är verkligen född att spela trummor, det kan ingen ta ifrån honom, accentuerar helt sjukt snyggt och smackar fram helt vansinniga grejer som gör att man bara gapar!!

Nu över till "Play dead" som introduceras men ett riktigt gött riff som avlöses med ett annat dito och övergår till en liten grind session :) annorlunda men otroligt läckert hopsatt. Det är en låt som är fylld med variation och snillrikhet. ”Go back to sleep” är nästan lite vad det låter som, det är en lugn låt vilket kanske inte är det första man har i tankarna vad gäller Andromeda, men även den är riktigt snygg, Lugn och go och gitarrspelandet är som balsam för öronen, och den svepande keyboard akterna gör att låten lyfter. Här kan man verkligen höra att Fremberg får använda sin stämband ordentligt, basen som smeker gött i bakgrunden lägger sig som fetvadd runt skallen och allt i en fantastisk symbios. ”Antidote” Sitter verkligen som en käftsmäll den börjar med att Reinholdz och Hedin ”slåss om vem som skall spela första grejen det är fantastiskt snyggt gjort. Denna låt har ALLT. Jag vill hävda att den är kanske det bästa de gjort.

Så slutligen vill jag tacka och bocka för en otroligt stark skiva . Jag hävdar att detta är det bästa de gjort. Efter giget som de gjorde på Slottsskogen i somras så har jag längtat efter att få höra resten på denna skiva. Nu är jag en lycklig jäkel, Den bästa Julklapp en sån som jag kan få :)

Andromeda tackar GARF i konvolutet och jag via GARF tackar å det ödmjukaste för ett helt sjukt bra skivsläpp.

Betyg 9,5/10

Niklas Johansson